72 / 272 / 472, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

72 / 272 / 472, S 5A

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 23:21

72 / 272 / 472
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: F
Tillverkningsår: 1931


1931 Levererad till F2,märkning 272
1931-07-03 Godkänd
? Till F1 märkning 1472
? Till F2 märkning 2472,2-72
1939-07-12 Haveri i Byfjorden,Uddevalla.Felbedömning vid landning.Ff S.Sandberg och fs P.A.S.Brohäll oskadda.
1939-11-21 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3163
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 72 / 272 / 472, S 5A

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2014, 07:51

S 5A
272
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: F

Godkänt 1931-07-03
Numrerat 272
Till F 2 förråd 1931-07-04. Motor typ BJ VI nr 6850.
I tjänst 1931-08-08.
Förråd 1931-08-20.
Till CFV 1931-08-24
I tjänst 1931-09-03.
Förråd 1931-10-07.
Överlämnat till F 1 1931-11-12.
Till CFV 1931-11-12 Reparation, Dk justerat
Numrerat 1472 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Överlämnat till F 5 (Flygskolan Västerås) 1931-11-21 som lån.
Återlämnat till F 1 1931-12-14
Till CFV 1931-12-14 för översyn
F 1 formation 1932-01-12
Till CFV 1932-03-12 för översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6818 inmonterad
I tjänst 1933-04-19.
Överlämnat till F 2 1932-09-03 som lån
Återlämnat till F 1 1932-09-15
Förråd 1932-09-16
Till CFV 1932-10-19 för översyn
F 1 formation 1932-11-24
Överlämnat till F 2 1933-04-18
Numrerat 2472
Förråd 1933-09-29.
Till F 5 1933-10-02 som lån
Förråd 1933-11-10
Verkstad 1933-12-12. Stor översyn.
Förråd 1934-04-13
I tjänst 1934-05-07.
Förråd 1934-06-27.
I tjänst 1934-07-05.
Förråd 1934-08-16.
I tjänst 1934-08-25.
Förråd 1934-10-25.
Verkstad. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6924 inmonterad.
I tjänst 1935-04-15.
Förråd 1935-08-08. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6872 inmonterad
I tjänst 1935-09-04.

Haveri 1935-09-28
Motor: BJ VI nr 6872
Ff korpral Lindhoff oskadad
Orsak till haveri: Kollision med en ruskprick.
Skador flygplan: Övre vänstra longerongen avsliten c:a 5 m från främsta hörnknuten. Övre högra främsta knuten skadad (skadorna reparabla). Motorstativ: Nedre högra knutpunkten två rör avslitna, undre tvärgående rör krökt och vridet, tre övriga rör tryckta (stativet kassabelt). Propellern: ena bladet avslaget på mitten (propeller kassabel).

Till CVV 1935-09-29. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6872 inmonterad

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-72
Registreringsnummer 472 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1936-11-08.
I tjänst 1936-11-12.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-08-28.
Till CVV 1937-08
I tjänst 1938-02-24.
Förråd 1938-03-09.
I tjänst 1938-04-15.
Förråd 1938-04-20.
I tjänst 1938-06-04.
Tygförråd 1938-07-23. Nedmonterat Dk.
I tjänst 1938-08-01.
Förråd 1938-09-17.
Verkstad 1938-10-20. Liten översyn. Motor BJ VI nr 6811 inmonterad. Fpl ommålat, ommärkt och impregnerat för dimbildning.
I tjänst 1939-01

Haveri 1939-07-12 å Byfjorden utanför Uddevalla.
Motor: BJ VI nr 6811
Besättningen ff aspirant Staffan Sandberg, fs kadett vpl furir Per A A Brohäll oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.

Bild

Kasserat 1939-11-21
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 72 / 272 / 472, S 5A

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 21:16

Leif Fredin skrev ::
>>Haveri 1939-07-12 å Byfjorden utanför Uddevalla.
Motor: BJ VI nr 6811
Besättningen ff aspirant Staffan Sandberg, fs kadett vpl furir Per A A Brohäll oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning. >>

1939-07-12 -- S 5A -- 472 -- F 2 Byfjorden (Uddevalla)
Haveriet inträffade i samband med landning efter en av CKF anbefalld spaningsflygning inom området Hållö - Arendal - Songvaar - Skagen - Fredrikshamn - Nidingen - Hållö, efter vilket spaningsuppdrag fpl återgick till Uddevalia för landning.
Efter inflygning över Röberget och sväng över Gustavsberg ansattes landning under svag vingglidning. Till följd av rådande bleke kunde avdrift åt höger upptäckas först försent av ff, varför fpl togs upp för sent.
Vid anslaget mot vattenytan skar flottörerna ner och fpl slog runt framåt och hamnade på rygg med flottörerna uppåt. Härvid bröts flygkroppen av framför stabilisatorns framkant och fpl totalhavererade.
Besättningen - ff (S.Sandberg) och fs (P.A.S.Brohäll) - undkom oskadade.
Det havererade fpl bärgades av HM Depåfartyg "Dristigheten".
Orsaken till haveriet har varit felbedömning av höjden vid landning av elev under utbildning, delvis orsakad av bleke med begynnande vind i växlande riktning.

Källa: http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6970
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst