71 / 271 / 471

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

71 / 271 / 471

Inläggav Lars Larsson » 26 jan 2014, 00:18

71 / 271 / 471
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: E
Tillverkningsår: 1931


1931 Levererad till F2,märkning 271
1931-06-18 Godkänd
? Till F1 märkning 1471
? Till F2 märkning 2471,2-71,2-16,2-46,2-61
1940-04 21 Deltog i nedskjutning av tysk Heinkel He111 vid Bremnäs.Ff var löjtnant Curt Andersson och fs fänrik H.Olsen.
1942 Ombyggd till flygambulans.
1948-05-21 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 71 / 271 / 471

Inläggav Leif Fredin » 11 jul 2014, 08:48

S 5A
271
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: E

Godkänt 1931-06-18
Numrerat 271
Till F 2 förråd 1931-06-19 Motor typ BJ VI nr 6814.
I tjänst 1931-06-20.
Förråd 1931-08-06.
I tjänst 1931-08-08.
Förråd 1931-08-20.
I tjänst 1931-08-26.
Förråd 1931-10-07. Motor typ BJ VI nr 6814 inmonterad 1932-03-16
Numrerat 2471 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Till CFV 1932-05-18.
I tjänst 1932-08-03.
Förråd 1932-08-15.
Till CFV 1932-08-16
I tjänst 1932-09-01
Förråd 1932-09-13.
Till CFV 1932-09-15.
I tjänst 1932-10-17.
Förråd 1933-02
I tjänst 1933-02-28.
Till CFV 1933-03-02.
Till F 1 1933-06-06 som lån
Till CVV 1933-06-13 Kamera av ny modell inmonterad.
I tjänst 1933-06-22
F 1 förråd 1933-09-03
Till CVV 1933-11-10. Liten översyn.
I tjänst 1934-05-09.
Förråd 1934-09-27.
Verkstad. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6872 inmonterad.
I tjänst 1935-04-15.
Förråd 1935-07-04.
Till CVV 1935-07-05. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6818 inmonterad.
I tjänst 1935-08-05.
Verkstad F 2K 1936-05-06. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6813 inmonterad.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-71
Registreringsnummer 471 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

I tjänst 1936-07-04.
Förråd 1936-10-17.
I tjänst 1936-11-14.
Till CVV 1937-07-02. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6925 inmonterad. Flottörer typ S 5A. Imregnerad med W 27 och W 28 enligt ritning 21826.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-04-28.
I tjänst 1938-04-30.

Haveri 1938-06-14 vid Alholmsudden, Hägernäsviken
Besättningen ff tesoffasp. vpl. korpralen Stig Erik Ericsson, passagerare volontär Nils Albert Johansson, volontär Stig Robert Krister Harling oskadad
Orsak till haveri:Vid start i förband i Hägernäsviken rände fpl. upp på en utskjutande udde.
Skador flygplan: Höger vinge, höger flottör och propellern helt förstörda. Flygkroppens främre del böjd. Landningsstället mycket skadat. Smärre skador å vänster flottör.
Beräknad reparationskostnad fpl 30.000:- kr.

Förråd 1938-06-15.
Till CVV 1938-07-13. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6925 inmonterad. Flottörer typ S 5A med V-botten.
Förråd 1939-04-16.
I tjänst 1939-04-18.
Förråd 1939-09-19.
Till CVV 1939-09-21. Liten översyn. Motor Typ BJ VI nr 6818 inmonterad.

Haveri 1939-10-31
Motor: BJ VIF nr 6818
Ff kadett Olausson oskadad
Orsak till haveri: Grundstötning.
Skador flygplan: Båda flottörerna och vänster vinge skadade.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr

Förråd 1939-12-04.
Formation 1939-12-29.

Haveri 1940-01-01
Motor: BJ VIF nr 6818
Ff löjtnant Andersson oskadad
Orsak till haveri: Inkörning i is.
Skador flygplan: Höger flottörnos intryckt.
Beräknad reparationskostnad 50:- kr

Nödlandning 1940-02-15
Motor: BJ VIF nr 6818
Ff löjtnant Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: En sudd träull i inloppsledningen i kranen från höger tank.

Nödlandning 1940-03-04.
Motor: BJ VIF nr 6818
Ff löjtnant Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Oljefiltret igenslammat.

Till CVV 1940-07-01. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6872 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-16
Förråd 1940-08-07.
Formation 1940-08-15.

Nödlandning 1940-09-22.
Motor: BJ VI nr 6872
Ff kapten Anestad oskadad
Orsak till nödlandning: Brott på oljerör
Skador motor: Motorn skurit
Beräknad reparationskostnad c:a 5.000:- kr

Motorbyte 1940-10-12. Motor typ BJ VI nr 6818 inmonterad.
Förråd 1942-02-25.
Till CVV 1942-02-27. Stor översyn. Omändring till ambulans.

Bild

Haveri 1944-03-19. Märkning 2-61
Motor: BJ VIF nr 6815
Ff löjtnant Olausson oskadad
Orsak till haveri: Påkörd av färja.
Skador flygplan: Höger vinge, höjdroder och stöttor skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.700:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-05-03. Märkning 2-61
Motor: BJ VI nr 6815
Ff fänrik Larsson oskadad
Orsak till haveri: Fpl drev mot land under utkörning till start
Skador flygplan: Höger vingspets och sidorodret deformerade.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Kasserat 1948-05-21. Gångtid 1734 tim. Antal flygningar 2182 st. Motor typ BJ VIF nr 6872
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 71 / 271 / 471

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 17:45

"FIRST KILL" av Hansa F2-71

Den 20 april 1940 omkring klockan 15.20 flög tre Heinkel He 111 in över gränsen i södra Värmland och Dalsland. Vid 16.30-tiden besköts en He 111 vid Hinsholmen invid Mölndal och detta plan skall enligt obekräftade uppgifter ha störtat i vattnet.
Misstankarna att tyskarna provokativt flög in över Sverige för att direkt kontrollera var lv-batterier fanns kan inte bekräftas. Helt omöjligt förefaller det dock inte.
Den 21 april 1940 vid 20-tiden kom Heinkel HE 111 P (B3+FN) ur 5./KG 54 in över Marstrandsfjorden i riktning mot Koön. Efter en sväng ut mot havet girade planet på nytt in mot land. I Marstrandsfjorden öppnade bl a jagaren "Nordenskjöld" eld med både 25 mm kanoner och 8 mm kulsprutor. Besättningen på det tyska planet (Uffz Gunther Golz, Ogfr Erhard Fischer, Ogfr Herbert Schröder och Ogfr Hans Wolf) fällde ut landstället, klaff och tände landningsstrålkastarna.
En S 5A (F2-71) flugen av löjtnant Curt Andersson med fänrik H. Olsen som spanare befann sig just i luften i trakten av Marstrand. Andersson upptäckte det tyska bombplanet, som nu flög över land i riktning norrut fortfarande med utfällt ställ. Trots den låga farten kunde S 5:an knappt följa inkräktaren och när denne började glida ifrån öppnade Andersson eld med den fasta kulsprutan monterad på höger sida i Hansans nos. Efter en eldskur på 28 skott fick han eldavbrott. Det tyska planet hade emellertid träffats i höger motor så att eld uppstått. He 111:an svängde vänster, med Hansan i ytterbana, varefter nödlandning skedde vid Bremnäs (Kovikshamn). Det tunga planet tog i marken med stor kraft varvid landstället åter trycktes in och farten stoppades slutligen av ett stenröse. Troligen har besättningen lyckats utlösa destruktionsladdningen så att hela nospartiet förstörts. Endast stjärtparti och yttervingar återstod av vraket.

Under S 5:ans svängar över det nödlandande planet öppnade plötsligt fänrik Olsen eld med sin rörliga 8 mm ksp. Den tyska besättningen fick skyndsamt söka skydd bland stenblocken. Handlingen föranledde anmälan till krigsrätt. Fänrik Olsen omkom emellertid vid haveri den 23 september 1941 med fpl S 12 (4005) varefter ärendet avskrevs.
Trots allt kunde löjtnant Andersson efter landningen vid basen i Göteborg skriva in i loggboken:
- "Nedskjutit en He 111".
Naturligtvis vållade händelsen stor uppståndelse på tysk sida och denna och flera andra nedskjutningar resulterade året efter i ändrade bestämmelser för den svenska neutralitetsvakten. Tyska flygplan skulle i princip inte längre beskjutas vid inflygning över svenskt område om de uppträdde enskilt och inte kunde antas inleda anfall!
Den tyska besättningen internerades vid Kronobergshed (Växjö) och återgick till Tyskland den 12 juli 1940 medan flygplanvraket återgick per järnväg den 9 november 1940.
Hansan S 5A med nummer 271 blev kuriöst nog 1942 ombyggt till ambulansplan och blev den mest långlivade i flygvapnet (kasserad 1948)!

2 st.Bilder finns::
Lt Curt Andersson (t.v.) samt spanaren fk (KF) H Olsen framför fpl S 5A hösten 1939.

Heinkel He 111 P (B3+FN) med W-nr 2525 efter nödlandningen vid Bremnäs den 21 april 1940. Vraket återsändes senare till Tyskland.

Källa:
https://svfplhist.home.blog/s2-s3-s4-s5-first-kill/
//KONTAKT nr 67
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 22 maj 2019, 17:43, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: 71 / 271 / 471

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 20:57

Leif Fredin skrev om S 5A 271

1935-09-02 -- S 5A -- 471 -- F 2/22.sdiv SO Fårösunds Flygstation
Olyckshändelse i samband med dykbombfällning som inte lett till skada på fpl !

Under övning i dykbombfällning mot markmål har besättningen utgjorts av ff (Stålhandske), fs 1 (G. Lindgren) och fs 2 (B.Lind av Hageby). Fs 1 har från den mellersta sittbrunnen haft i uppdrag att sköta radiostationen. I samband med fällning har ff kommit för nära målet och har tvingats till en kraftig ingång. Härvid har fs 1 (Lindgren2)) - som icke enligt gällande instruktion varit fastbunden eller säkrad med ryggwiren - slungats ur fpl på en höjd av omkning 300 m.

Till följd av den låga höjden har fask (Salvator nr 6395) öppnats först omedelbart över marken. Trots att nedslaget i en liten grop i en myr blivit hårt har Lindgren undkommit med livet i behåll. Skadorna utgjordes av okomplicerat skallbrott, kontusioner å bålen samt lungbristning.

Orsaken till olyckshändelsen har varit att fs 1 genom tanklöshet icke efter arbete med radioapparaten använt fastbindningsanordningen!


Källa: http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst