S 5A
271
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: E
Godkänt 1931-06-18
Numrerat
271Till F 2 förråd 1931-06-19 Motor typ BJ VI nr 6814.
I tjänst 1931-06-20.
Förråd 1931-08-06.
I tjänst 1931-08-08.
Förråd 1931-08-20.
I tjänst 1931-08-26.
Förråd 1931-10-07. Motor typ BJ VI nr 6814 inmonterad 1932-03-16
Numrerat
2471 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Till CFV 1932-05-18.
I tjänst 1932-08-03.
Förråd 1932-08-15.
Till CFV 1932-08-16
I tjänst 1932-09-01
Förråd 1932-09-13.
Till CFV 1932-09-15.
I tjänst 1932-10-17.
Förråd 1933-02
I tjänst 1933-02-28.
Till CFV 1933-03-02.
Till F 1 1933-06-06 som lån
Till CVV 1933-06-13 Kamera av ny modell inmonterad.
I tjänst 1933-06-22
F 1 förråd 1933-09-03
Till CVV 1933-11-10. Liten översyn.
I tjänst 1934-05-09.
Förråd 1934-09-27.
Verkstad. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6872 inmonterad.
I tjänst 1935-04-15.
Förråd 1935-07-04.
Till CVV 1935-07-05. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6818 inmonterad.
I tjänst 1935-08-05.
Verkstad F 2K 1936-05-06. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6813 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning
2-71Registreringsnummer
471 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
I tjänst 1936-07-04.
Förråd 1936-10-17.
I tjänst 1936-11-14.
Till CVV 1937-07-02. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6925 inmonterad. Flottörer typ S 5A. Imregnerad med W 27 och W 28 enligt ritning 21826.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-04-28.
I tjänst 1938-04-30.
Haveri 1938-06-14 vid Alholmsudden, Hägernäsviken
Besättningen ff tesoffasp. vpl. korpralen Stig Erik Ericsson, passagerare volontär Nils Albert Johansson, volontär Stig Robert Krister Harling oskadad
Orsak till haveri:Vid start i förband i Hägernäsviken rände fpl. upp på en utskjutande udde.
Skador flygplan: Höger vinge, höger flottör och propellern helt förstörda. Flygkroppens främre del böjd. Landningsstället mycket skadat. Smärre skador å vänster flottör.
Beräknad reparationskostnad fpl 30.000:- kr.
Förråd 1938-06-15.
Till CVV 1938-07-13. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6925 inmonterad. Flottörer typ S 5A med V-botten.
Förråd 1939-04-16.
I tjänst 1939-04-18.
Förråd 1939-09-19.
Till CVV 1939-09-21. Liten översyn. Motor Typ BJ VI nr 6818 inmonterad.
Haveri 1939-10-31
Motor: BJ VIF nr 6818
Ff kadett Olausson oskadad
Orsak till haveri: Grundstötning.
Skador flygplan: Båda flottörerna och vänster vinge skadade.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr
Förråd 1939-12-04.
Formation 1939-12-29.
Haveri 1940-01-01
Motor: BJ VIF nr 6818
Ff löjtnant Andersson oskadad
Orsak till haveri: Inkörning i is.
Skador flygplan: Höger flottörnos intryckt.
Beräknad reparationskostnad 50:- kr
Nödlandning 1940-02-15
Motor: BJ VIF nr 6818
Ff löjtnant Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: En sudd träull i inloppsledningen i kranen från höger tank.
Nödlandning 1940-03-04.
Motor: BJ VIF nr 6818
Ff löjtnant Andersson oskadad
Orsak till nödlandning: Oljefiltret igenslammat.
Till CVV 1940-07-01. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6872 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning
2-16 Förråd 1940-08-07.
Formation 1940-08-15.
Nödlandning 1940-09-22.
Motor: BJ VI nr 6872
Ff kapten Anestad oskadad
Orsak till nödlandning: Brott på oljerör
Skador motor: Motorn skurit
Beräknad reparationskostnad c:a 5.000:- kr
Motorbyte 1940-10-12. Motor typ BJ VI nr 6818 inmonterad.
Förråd 1942-02-25.
Till CVV 1942-02-27. Stor översyn. Omändring till ambulans.
Haveri 1944-03-19. Märkning
2-61Motor: BJ VIF nr 6815
Ff löjtnant Olausson oskadad
Orsak till haveri: Påkörd av färja.
Skador flygplan: Höger vinge, höjdroder och stöttor skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.700:- kr
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Haveri 1945-05-03. Märkning
2-61Motor: BJ VI nr 6815
Ff fänrik Larsson oskadad
Orsak till haveri: Fpl drev mot land under utkörning till start
Skador flygplan: Höger vingspets och sidorodret deformerade.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr
Kasserat 1948-05-21. Gångtid 1734 tim. Antal flygningar 2182 st. Motor typ BJ VIF nr 6872