Leif Fredin skrev om S 5A 68 / 168 / 468
…...
>>
Totalhaveri 1936-07-24 i Kattegatt (Röde Bank i höjd med Falkenberg) Motor: BJ VI nr 6923
Besättningen ff furir Tornberg svårare käkskada, fs löjtnant Lindgren oskadad.
Orsak till haveri: Anledning till haveriet synes närmast vara överstegring av fpl åtföljt av vikning å låg höjd.
Fpl förare, furir Tornberg har visat bristande aktsamhet genom att starta med vattenfyllt flottörfack och har därjämte vid flygningens utförande icke tagit nödvänding hänsyn till vid tillfället rådande förhållanden.
Skador flygplan: Totalhaveri, fpl och motor sjunkit på c:a 30 meters djup.
Kasserat 1936-10-28 >>
1936-07-24 -- S 5A -- 468 -- F 2
Kattegatt (Röde Bank i höjd med Falkenberg)
Haveriet har inträffat under flygning från Nya Varvet till Röde Bank för samövning med Kfl och där efter till Landskrona för landning med fpl ur 23. sdiv/Kfl flygavd.
Fpl har ingått i en grp om 3 fpl tillhörande "fiende"-styrkan, som från en längre ut till havs opererande sjöstyrka skulle utföra anfall mot de närmare kusten gående pansarskeppen. Grp har utfört sitt anfall från låg höjd.
I samband med undanmanöver har fpl överstegrats och vikit sig.
Vid anslaget mot vattnet har flottörerna skurit ner varvid landstället brutits sönder och fpl kapotterat. Ff har vid anslaget slungats framåt och slagit i instrumentbrädan och erhållit en svår käkskada. Från HMS "Gustav V" och HMS "Jacob Bagge" (flygdepåfartyg) har livbåtar sjösatts, som bärgat ff (V.Tornberg) och fs (Lindgren2)).
I samma ögonblick som livbåt kommit fram, har fpl sjunkit på 30 m djup. Besättningen fördes av HMS "Ehrensköld" in till Helsingborg, där ff intogs på lasarettet.
HMS "Gotland" har förgäves sökt bärga fpl. Orsaken till haveriet har varit felbedömning. Ff har visat bristande aktsamhet genom att starta med vattenfyllt flottörfack och har därjämte vid flygningens utförande icke tagit nödvändig hänsyn till vid tillfället rådande förhållanden.
Källa:
http://www.svfplhist.com/