67 / 167 / 467, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

67 / 167 / 467, S 5A

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 23:59

67 / 167 / 467
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av CFV, Västerås
c/n: A
Tillverkningsår: 1930


1930 Levererad till F1,märkning 167,1467
1930-07-18 Godkänd
? Till F2,märkning 2467,2-67,2-89,2-19
1941-04-22 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 67 / 167 / 467, S 5A

Inläggav Leif Fredin » 08 jul 2014, 07:47

S 5A
167
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Västerås
Tillverkningsnummer: A

Till F 1 1930-07-09 med motor typ BJ VI nr 6815
Numrerat 167
Godkänt 1930-07-18
1930-10-04 Motor typ BJ VI nr 6813 inmonterad
Till CFV 1931-01-16 för översyn
F 1 formation 1931-05-05
Överlämnat till F 4 1931-05-30 som lån
F 1 formation 1931-08-01

Tillbud 1931-09-09
Under flygning den 9. september med flygplan n:r 167, typ S 5A, förare löjtnant Lorichs, hade täckfanéret över höger vingtank lossnat och blåst bort.

Till CFV 1931-10-01 för översyn
Överlämnat till F 5 (Flygskolan; Västerås) 1931-11-01 som lån
F 5 formation 1931-11-01 med motor nr 6813.
Planet omnumrerat 1931-11-27.
Numrerat 1467 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Återlämnat till F 1 1931-12-12
Till CFV 1931-12-14 för översyn
F 1 förråd 1932-01-14
Till CFV 1932-03-12 för översyn. Motor typ BJ VI nr 6850 inmonterad
F 1 formation 1932-05-31
1932-07-29. Motor typ BJ VI nr 6812 inmonterad
Överlämnat till F 5 1932-09-29 som lån
Återlämnat till F 1 1931-11-12.
Till CFV 1932-11-24 för översyn
Formation 1933-04-29
Motorbyte 1933-10-09. Motor typ BJ VI nr 6923 inmonterad
Överlämnat till F 5 1933-10-10 som lån
F 1 förråd 1933-11-09
Till CVV 1933-11-20
F 1 formation 1934-02-01
Till CVV 1934-03-06
F 1 formation 1934-04-26
Motorbyte 1934-09-07. Motor typ BJ VI nr 6815 inmonterad
Till CVV 1934-09-21
Överlämnat till F 5 1934-10-03 som lån
Till CVV 1934-11-01
Överlämnat till F 2 1935-04-17 (förråd)
Numrerat till 2467
I tjänst 1935-04-23.
Förråd 1935-07-17. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6814 inmonterad.
I tjänst 1935-08-05.
Förråd 1935-10-10.
Verkstad 1935-10-12.
Förråd 1935-10-18.
I tjänst 1935-10-19.

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-67
Registreringsnummer 467 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1936-04-21.
Verkstad 1936-05-13. Stor översyn. Motor typ BJ nr 6850 inmonterad. Avdriftsmärken å stabilisatorn.
I tjänst 1936-11-11.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1937-09
Verkstad 1938-02-23. Liten översyn Motor typ BJ VI nr 6813 inmonterad. Spanarplatsen ändrad för ambulansflygning.
Flottörerna ersatta med isflottörer 1939-01-11.
Flottörskifte 1939-02-27. Isflottörerna nedmonterade.
Fpl omändrat från ambulans till spaningsplan 1939-09

Nödlandning 1939-11-09
Motor: BJ VI nr 6813
Ff sergeant Nordwaeger oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist

Nödlandning 1939-11-10
Motor: BJ VI nr 6813
Ff sergeant Nordwaeger oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist

Verkstad 1940-03-01. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6925 inmonterad.
Formation 1940-05-27.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-19
Motorbyte 1940-08-01. Motor typ BJ VI nr 6815 inmonterad.
Till CVV 1940-10-18. Liten översyn.
Kasserat 1941-04-22
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst