64 / 264 / 464, S 5A

I tjänst 1927-1945
Antal i Flygvapnet: S 5: 4 st, S 5A 22 st, S 5B 1 st, S5 C 9 st, S 5D 4 st
S 5 och S 5A tillverad av Svenska Aero, motortyp: Bristol Jupiter VI- elller Bristol Jupiter VI-A på 450 hk.
S 5 B och S 5C tillverkades av CFV, senare CVV och hade en svensktillverkad My VI-A motor på 600 hk.
S 5D tillverkad av CVV, motortyp My VII-A på 675 hk.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

64 / 264 / 464, S 5A

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 23:52

64 / 264 / 464
S 5A
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: 57
Tillverkningsår: 1929


1929 Levererad till F2,märkning 264,2464,2-64,2-88,2-53
1929-10-11 Godkänd
1941-04-22 Kasserad pga förslitning.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 64 / 264 / 464, S 5A

Inläggav Leif Fredin » 08 jul 2014, 07:39

S 5A
264
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 57

Godkänt 1929-10-11 med motor typ BJ VI nr 6209
Numrerat 264
Förråd
Till F 1 1930-06-30 som lån med motor typ BJ VI nr 6336
Till CFV 1930-10-08
F 2 förråd 1930-10-31.
I tjänst 1930-11-03.

Bild

Förråd 1931-01-10.
I tjänst 1931-02-19.
Motorbyte 1931-03. Motor typ BJ VI nr 6334 inmonterad.
Till CFV 1931-10-14. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6209 inmonterad
Numrerat 2464 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Förråd 1932-10-19.
I tjänst 1932-10-21.
Förråd 1933-08-16.
I tjänst 1933-08-22.
Förråd 1933-08-25.
I tjänst 1933-08-31.
Förråd 1933-09-28.
I tjänst 1933-10-02.

Haveri 1933-10-11
Motor: BJ VI nr 6209
Ff furir Johnsson oskadad
Orsak till haveri: På fpl var dimbildningsaggregat monterad. Detta åstadkom onormalt nedsänkt läge på stjärtpartiet. Vid starten har fpl:s bakkropp träffats av en kraftig sjö, varvid skadorna uppkommit.
Skador flygplan: Övre och undre longerongerna krökta, krysstag brustna mellan 3 och 4 stöttparet från aktra sitsen räknat. Smärre skador i flottörerna, bottenspanten i främre facken brustna, yttre sidoplåtar och vänster flottör bockade.

Förråd 1933-10-14.
Till CVV 1933-11-10. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6341 inmonterad.
I tjänst 1934-05-07.
Förråd 1934-08-16.
I tjänst 1934-08-28.
Förråd 1934-09-01.
I tjånst 1934-09-13.
Förråd 1934-09-26. ’
I tjänst 1934-10-04.
Förråd 1934-10-18. Liten översyn. Motor ty BJ VI nr 6332 inmonterad.
I tjänst 1934-11-23.
Förråd 1935-04-03.
I tjänst 1935-04-15.
Förråd 1935-06-19.
Till CVV 1935-06-20. Stor översyn. Motor typ BJ VI nr 6213 inmonterad
I tjänst 1936-11-06

Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-64
Registreringsnummer 464 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15

Förråd 1937-04-26. Igenkänningstecken målade.
I tjänst 1937-04-27.
Till CVV 1937-08-03. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6334 inmonterad. Flottörer typ S 3. Impregnerad med W 27 och W 28 enligt ritning 21826.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Förråd 1938-04-27.
Formation 1938-04-29.
Motorbyte 1938-09-01. Motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad.
Förråd 1938-10-06.
Formation 1938-11-23.
Flottörerna ersatta med isflottörer 1939-01-11.
Flottörskifte 1939-02-27. Isflottörerna nedmonterade.

Nödlandning 1939-03-25
Motor: BJ VI nr 6211
Ff löjtnant Dahlberg oskadad
Orsak till haveri: Ventillyftaren i cylinder nr 7 brusten. Ventillyftaren har infallit i motorn. Skadan var orsak till nödlandningen.
Skador motor: Ventillyftaren cylinder 7 brusten samt fallit in i motorn

Motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6340 inmonterad.
Förråd. 1939-04-11.
Till CVV 1939-04-28. Liten översyn.
Formation 1939-09-02.
Till CVV 1939-12-30. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6339 inmonterad.
Formation 1940-04-06.
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 2-53
Förråd 1940-09-25.
Till CVV 1940-10-18. Liten översyn.
Kasserat 1941-04-22. Gångtid total 1556:30 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till S 5, Heinkel He 5 Hansa

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst