2352, J 20

I tjänst 1941-1945
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2352, J 20

Inläggav Lars Larsson » 24 nov 2013, 17:35

2352
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 417
Tillverkningsår: 1942


1943-01-26 Till F10 Kod F10-52, F10-27
1943-02-09 Godkänd
1943-06-10 Haveri på Bulltofta.Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.
1945-02-22 Kasserad,full gångtid.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 2352, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 nov 2013, 20:48

J 20 2352

om haveriet 1943-06-10 på Bulltofta. Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.

Beräknades kosta 240000:- och motor var nr. 5948
Bengt Ekbladh
 

Re: 2352, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 okt 2015, 17:44

Lars Larsson skrev:2352 J 20
1943-01-26 Till F10 Kod F10-52, F10-27
1943-02-09 Godkänd
1943-06-10 Haveri på Bulltofta.Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.
1945-02-22 Kasserad,full gångtid.
Gångtid:


Bengt Ekbladh skrev:J 20 2352
Om haveriet 1943-06-10 på Bulltofta. Motorskärning i starten.Ff CF10 överste Knut Zachrisson skadades (knäskada).Fpl reparerades.
Beräknades kosta 240000:- och motor var nr. 5948


Bild av tillbudet/nödlandningen 1943-06-10 ::,efter start F10/Bulltofta inträffar motorstopp och Knut Zachrisson hamnar på en åker söder om fältet.
Planet var märkt 10-52.
Bilden finns i SFT 5/2015 sid 42.
”Swedish Fighter Colours”/Forslund/Vallet säger W/O....men J 20-2352 sägs av andra källor få, efter rep.överta 2327:s kod –27.......(2327 totalhavererade 1943-08-18).
""2352 flög vidare och efter uppnådd full ggt. kasseras 1945-02-22"".

Nu undrar jag::repararades verkligen 2352 till flygande plan trots att kostnaden beräknades till 240000:- 1943?
Dock kan sägas att motor nr. 5948 senare hamnade i J 20 2326, som havererade vid koll. med 2318, 1944-08-02.

Någon som har meruppgifter om J 20 2352 öden mellan haveriet och kasseringen 1945-02-22?
Enda jag hittar är ”motorbytet!”
Min teori ! 2352 användes som reservdelsplan.
Det som kan emotsäga detta är om någon har en bild av en J 20:a med kod 10-27 och är taget säg mellan 1943-07----1945-02.
Kan du räta ut frågetecknen?
Bengt Ekbladh
 

Re: 2352, J 20

Inläggav Leif Fredin » 14 okt 2015, 20:26

2352
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkare: Officine Meccaniche Reggiane S.A., Milano,Italien
Tillverkningsnummer: 417

Provflygningsprotokoll godkänt 1942-04-13
1 besiktning 1942-05-08.
Slutbesiktning 1942-05-29. Motor typ P XI Bis RC 40 nr 5948
Till CVM för montering 1942-06
Arbetet påbörjat 1942-10-28
Anmält klart 1942-12-30
Levererat till F 10 1943-01-26
Godkänt 1943-02-09
Märkning 10-52

Haveri 1943-06-10 vid Sallerupsvägen, sydväst Bulltofta, märkning 10-52, tillhörde 1.div/F 10.
Motor: PP XI nr 5948
Flygförare: Överste Knut Zachrisson.
Orsak till haveri: Motorskärning.
Skador flygplan: Totalhaveri å vingställ, motorfundament och landningsställ. Större skador å flygplanskropp.
Skador besättning: Skada å höger knä.
Beräknad reparationskostnad: 240.000:-

Till CVM 1943-07-19 för stor översyn, haverireparation
(Märkning 10-27 1944-10)
Kasserat 1945-02-22
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 2352, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 nov 2019, 01:02

2352, J 20

Haveri 1943-06-10 vid Sallerupsvägen, sydväst Bulltofta, märkning 10-52,Motorskärning
Flygförare: Överste Knut Zachrisson.

Zacke havererade och hamnade i en åker. Bonden som gick och plöjde en bit bort rusade fram till vraket. Bonden sa. Lever Du. Zacke kom utkrypande. Torkade blodet ur ögonen och sa. Vem fan är Du med Dig Bonndjävel.
...
Eller....(lite annan version)
Först på plats var en vpl.från F10 som ovetande om vem den blödande piloten var, frågade "har du slagit dig illa ?"...Zacke röt "säger du DU till din flottiljchef din dj.....l"
Vidare,,trots skadan på ena benet vägrade Zacke åka till sjukhus och först efter påpekande , att han själv givit order om att förare efter haveri skulle till sjukhus för kontroll,gav han vika, Att ligga på bår i ambulansen var otänkbart och färden företogs därför i en paketbil som kommit till platsen""
Bengt Ekbladh
 

Re: 2352, J 20

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 dec 2019, 21:22

2352, J 20

""Haveri 1943-06-10 vid Sallerupsvägen, sydväst Bulltofta, märkning 10-52,Motorskärning
Flygförare: Överste Knut Zachrisson.""

Bild finns här...sid 28...
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... -nr-29.pdf
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst