Sida 1 av 1

2306, J 20

InläggPostat: 24 nov 2013, 16:27
av Lars Larsson
2306
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 353
Tillverkningsår: 1942


1942-03-12 Till F10 Kod F10-6
1942-04-21 Godkänd
1942-05-28 Haveri vid Rinkaby.Huven slets loss och träffade ff.Ff vpl ff Erik Petersson omkom.
1942-07-13 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:

Re: 2306, J 20

InläggPostat: 24 nov 2013, 19:16
av Bengt Ekbladh
J 20 2306

Råkar 1942-05-16 ut för "något", vet ej riktigt vad, men

1942-05-28 råkar förar-huven lossna med totalhaveri som följd (200.000:-)
Motor nr. 5178 medföljde.

Re: 2306, J 20

InläggPostat: 25 nov 2013, 10:17
av Leif Fredin
Provflugen 1941-11-26
Slutbesiktning 1941-12-16
Avsänt från Reggio Emilia per järnväg 1941-12-27
Till CVM för montering. Arbetet påbörjat 1942-01-13.
Överfluget till F 10 1942-03-12 med motor typ PP XI nr 5178

Haveri 1942-05-16 vid Rinkaby. Skada å propeller vid uppkörning av motor. Fpl rullade framåt propellern slog emot en vagn (med tryckluftstub). Märkning 10-6
Motor typ PP XI nr 5178
Flygförare: Off asp L. Claesson.
Mek korpral 115 Brynolf Nyberg
Beräknad reparationskostnad: 300:- kr.

Haveri 1942-05-28 2 km öster om flygfältet vid Rinkaby.

Kasserat 1942-07-21 med motor typ PP XI nr 5178. Gångtid fpl totalt 33:25 tim, motor 36:25 tim.

Leif Fredin