Sida 1 av 1

2305, J 20

InläggPostat: 24 nov 2013, 16:25
av Lars Larsson
2305
J 20
Typ: Reggiane Re 2000 Falco I
Tillverkad av Officine Meccaniche Reggiane SA,Milano,Italien
c/n: 352
Tillverkningsår: 1942


1942-03-24 Till F10 Kod F10-5
1942-04-10 Godkänd
1943-03-06 Haveri vid Långsele.Nödlandning pga dåligt väder,fattade eld.Ff kapten Gunnar Asklin oskadd.
1943-05-12 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid:

? Resterna forslade till FOA:s skjutfält utanför Tumba.
1998-11-07 Stjärtpartiet bärgas till Flygvapenmuseum.
2011 Deponerat på Ängelholms Flygmuseum.

Re: 2305, J 20

InläggPostat: 24 nov 2013, 19:56
av Bengt Ekbladh
J 20 2305

Om haveriet 1943-03-06 vid Långsele,nödlandning pga dåligt väder.

1/F10 hade varit på övning vid F21, på återfärden till Bulltofta måste 4 plan
(2305, 2349, 2355 o 2359) nödlanda vid Långsele, med totalhaveri för 2305, som då hade motor nr. 5770

Re: 2305, J 20

InläggPostat: 25 nov 2013, 09:37
av Leif Fredin
Provflugen 1941-11-25
Slutbesiktning 1941-12-18. Motor typ P XI Bis RC 40 nr 5181
Avsänt från Reggio Emilia per järnväg 1941-12-27
Till CVM för montering.
Påbörjat 1942-01-13.
Klart 1942-03-24
Överfluget till F 10 1942-03-30

Haveri 1942-04-23, märkning 10-5
Skada å propeller samt höger akan vilket uppkommit under skjutövning. Ett skott avlossades som blivit kvarblivit i patronläget vid plundring av akan.

Nödlandning 1943-01-30 på Storsjön vid F 4 (Väsbyviken). Märkning 10-5, Tillhörde 1. div F 10
Total gångtid: 81 tim
Motor typ PP XI nr 5770
Total gångtid: 32 tim
Flygförare kapten Gunnar Asklin oskadad
Orsak till nödlandning: Bränslebrist.
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Inga

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på Storsjön vid F 4 den 30/1 1943.

Kapten Asklin anförde i huvudsak följande:
Nödlandningen inträffade i samband med landning efter flygning Västerås – Östersund (F 4)
Efter motorernas varmkörning före starten i Västerås skedde topptankning.
Då alla fplmotorer ej startades samtidigt beräknades att en bensinmängd av högst 50 lit. åtgått för fpl 5 före lättningen.
Flygtiden beräknades med rådande vind till 1 t 30 m. Detta visade sig rätt.
Då det var anbefallt att bensinåtgången skulle provas så noggrant som möjligt, och då jag beräknades en bensinåtgång på 250 – 300 lit. fanns ingen anledning att koppla på reservtanken.
Vid landningen vid F 4 blev mitt fpl tillsammans med flera andra uppvinkade flera gånger. Efter den andra uppvinkningen och i landningsvarvet på en höjd av 125 met. började motorn ”spotta”. Hjulstället var vid detta tillfälle utfällt.
Då höjden var för liten att slå om på reservtank och då snötäcket på isen syntes vara mycket tunt – bara fläckar förefunnos här och där – företogs om bedömningslandning i Väsbyviken. Landningen förlöpte utan anmärkning, och utan allvarligare tendens till kaputering.
Vid senare undersökning av fpl visade det sig att huvudtanken var tom.
Tankningen i Västerås ombesörjdes av furirerna 108 Carlsson och 114 Eldfält.

Uppläst och vidkänt:
G. Asklin

Furir 108 Carlsson anförde i huvudsak följande:
att han ledde tankningen av fpl 5 i Västerås efter motorns uppkörning,
att han därvid skötte bensinslangen och tratten vid tankningen,
att luften vid flera tillfällen strömmade ut och efter påfyllningen tanken till sist visade sig full samt
att han beräknade bensinåtgången för fpl lätting till omkring 50 lit.

Uppläst och vidkänt:
Einar Carlsson
Furir 108

Furir 114 Eldfält anförde i huvudsak följande:
att han var med och tankade fpl 5 i Västerås efter motorns uppkörning,
att han härvid satt i förarsitsen och kontrollerade bensinuret,
att uret visade fullt innan furir Carlsson meddelade att tanken var toppfylld och
att han sedan såg på urluftningsröret och därigenom var säker på att det var fulltankat

Uppläst och vidkänt:
Lennart Eldfält
Furir 114.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Bensinbrist på grund av onormalt stor bränsleåtgång utan konstaterad anledning.
Tankningsbeskedet från F 1 Västerås visar att tankarna skulle varit fulla.
Bensinläcka förefanns icke.
Föreslås att saken med denna utredning får bero.

Mellanheden den 20/2 1943.
S. Ljungfelt
Förhörsledare
H. Larsson
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Nödlandningen föranledd av bränslebrist. Orsaken till bränslebristen har icke kunnat fastställas. Fpl förare, kapt Asklin eller annan personal synes icke ha brustit i aktsamhet, varför den gjorda utredningen får bero.

Malmö den 2/3 1943.
Knut Zachrisson
Chef
/S. Åkerlind

Kasserat 1943-05-22 med motor typ PP XI nr 5770. Gångtid fpl 104 tim. Antal flygningar 250 st. Gångtid motor 55 tim.

Leif Fredin