2566 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2566 J 11

Inläggav Leif Fredin » 26 mar 2014, 20:33

2566
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 1012

Kontrollfluget 1941-05-20
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-07-24.
Anmält klar för avhämtning 1941-08-20.
Godkänt 1941-08-08
Levererat till F 9 1941-08-21. Motor typ Fiat A 74 nr 1384
Formation 1941-08-26

Nödlandning 1942-02-26 å Ottsjön. Motorn skurit efter c:a 10 min flygning. Märkning 9-9
Motor: Fiat A 74 nr 1384
Ff furir Wimmercrantz oskadad
Orsak till nödlandning: Hög oljetemperatur.
Orsak till haveri: Skärning.
Skador motor: Motorn skurit.

F 9 verkstad 1942-02-27

Haveri 1942-04-28 vid landning å Kallax. Märkning 9-9
Motor: Fiat A74 nr 1384
Ff vpl korpral Eriksson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop.
Skador flygplan: Vänster vingställ deformerat.
Beräknad reparationskostnad 1.500:- kr

Haveri 1943-05-10 vid F 9, Säve. Märkning 9-9, tillhörde 1. div F 9
Total gångtid: 253.10 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1222
Total gångtid: 35.15 tim
Flygförare aspirant Persson oskadad
Orsak till haveri: Hård sättning.
Skador flygplan: Flygkropp och landningsställ deformerade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 9.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
För hård landning vid start- och landningsövningar. Fpl fick en genomsjunkning och landningsbenen trycktes delvis in.

Stnavdch med
anmälan.

Till Chefen för 1. div, F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl 9/2566, med motor 1222, denna dag havererat vid landning. Skador uppstod å flygkropp och vingrot på båda sidor samt vänster undervinge.
Förare: Aspirant Persson
Fpl gångtid: 253 t 10 m
Motorns gångtid: 35 t 15 m

Säve den 10 maj 1943.
S Edstam
Stnavdch.

Asp Persson anförde i huvudsak följande:
Han hade den 6/5 flugit 20 min och gjort tre landningar. Det hade gått bra enligt hans eget och lärarens utsago. Den 10/5 blåste det hårt och han trodde själv att detta kunde vara orsak till den hårda sättningen. Han tittade på hastmätaren före landningen och visade den då 170 km/t. Han tror ävan att han tagit upp fpl på för hög höjd. I övrigt hade han intet att tillägga.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
För låg fart vid landningen med ty åtföljande genomsjunkning och hård sättning. Med anledning av att asp Persson är elev i GFSU:1 och förut flugit fpl J 11 endast tre gånger får jag vördsamt föreslå att kronan vidkännes repkostnaderna.

Säve den 11/5 1943
G Swanlund
Förhörsledare
Olof af Geijerstam
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren anses ej ha brustit i tillbörlig aktsamhet.
Kronan vidkännes kostnaden. Materielen iståndsättes genom avd VI försorg.

Säve den 17/5 18943
M Bång
Depå-chef
/R A Sandberg

Kasserat 1945-03-14
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst