2557 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2557 J 11

Inläggav Leif Fredin » 26 mar 2014, 17:28

2557
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 975

Kontrollfluget 1941-05-02
Avsänt från Turin 1941-06-05
Godkänt 1941-06-27
Till CVM för uppmontering. Påbörjad 1941-06-28.
Anmält klar för avhämtning 1941-07-08
Levererat till F 9 1941-07-09 med motor typ Fiat A 74 nr 1389
Förråd 1941-09-23
Formation 1942-01-17

Nödlandning 1942-06-30. Märkning 9-43
Motor: Fiat A 74M nr 1389.
ff fänrik Flodén oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstopp strax efter upptagning.
Orsak till haveri: Föraren har ofrivilligt råkat i vänsterspin.
Skador flygplan: Landningsställ och underrede skadat.
Skador motor: Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Haveri 1943-09-04 vid F 9 Säve. Märkning 9-39
Total gångtid 159.50 tim
Motor typ Fiat A74R nr 360
Total gångtid 69.30 tim
Besättningen 1. mek vicekorpral 8055-17-44 Georg Ingemar Birgmark oskadad
Orsak till haveri: För lågt bromstryck.
Skador flygplan: Propeller nr 2921, propellerbladen böjda.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 2.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vk Birgmark körde 4/9 1943 med fpl 39 mot en spansk ryttare, varvid propellern skadades.

Stnavdchefen
med anmälan.

Till Chefen 3. div.

Härmed får jag vördsamt anmäla att vk 128 Birgmark lördagen den 4/9 1943 körde fpl 39 mot en spansk ryttare så att propellern skadades.

Säve den 4/9 1943.
Sven Robach
Stnavdch 3.div.

Vk Birgmark anförde i huvudsak följande:
Se bifogat protokoll (Bilaga 1)

Ur bilaga:
Den tilltalade förmälde:
att han tjänstgör som 1. mek,
att han av furir Karlsson beordrat kupera fpl 39 som stått uppställt vid fältgränsen med nosen snett mot och på ett avstånd av c:a 6 m från en rad spanska ryttare,
att han före uppkörningen kontrollerat att bromssystemet innehöll luft, dock hade han ej konstaterat trycket, varför han alltså icke med säkerhet kunnat veta om bromsarna skulle fungera;
att han för att ställa om propellern till stor stigning hastigt ökat gasen till 1600 v/min, varvid fpl börjat röra sig framåt;
att han omedelbart dragit av gasen;
att fpl kolliderat med en spansk ryttare, varvid propellern skadats;
att han efteråt konstaterat, att bromstrycket varit c:a 1 kg/cm².

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att vk Birgmark vid kupering av fpl 39 ökat gaspådraget utan att kontrollera att bromstrycket varit tillräckligt.

Säve den 6/9 1943
Einar Theler
Förhörsledare
Carl Lothigius
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 13/9 1943
M Bång
Depå-chef
/R A Sandberg.

Överlämnat till F 13 1944-04-27 som lån. Motor typ Fiat A74 nr 360
Kasserat 1944-12-04. Gångtid total 239 tim, efter LF 148 tim. Antal flygningar 386 st. Motor typ Fiat A 74R nr 360. Gångtid total 286 tim, efter SM 149 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst