2543 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2543 J 11

Inlägg av Leif Fredin »

2543
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 921

Kontrollfluget 1941-04-07
Avsänt från Turin 1941-04-19
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-05-08.
Anmält klar för avhämtning 1941-05-20.
Godkänt 1941-05-20
Levererat till F 9 1941-05-21. Motor typ Fiat A 74 nr 1221

Bild

Nödlandning 1941-10-07 vid Säve. Märkning 9-11
Motor: Fiat A 74M nr 1221
Ff furir Lindelöw oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Verkstad 1941-11-01 för motorreparation.

Märkning 9-19 (1942-07-08)
Märkning 9-19 (1942-08-04)

Nödlandning 1943-04-21
Motor: Fiat A 74M nr 1226
Ff vpl Ericsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning.

Haveri 1943-05-24 vid F 9, Säve. Märkning 9-9, tillhörde 1. div F 9
Total gångtid: 310.50 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1154
Total gångtid: 7.45 tim
1. mekaniker furir 11-11-40 Bertil Arne Karlqvist oskadad
Orsak till haveri: Fpl har lämnats på sluttande mark utan tillsyn.
Skador flygplan: Vänster undervinge tillbucklad i spetsen.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 100:- kr

Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl 9/2543 har lämnats på sluttande mark utan tillsyn och rullat på en parkerad tankbil, varvid skador uppstått på fpl undervinge.

Bilaga 1.

Stnavdch med
anmälan.
Till Chefen för 1. div F 9.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att fpl 9/2543, med motor 1154, denna dag under tankning rullat på tankbilen. Skador uppstod å vänster undervinge.
1. fplmek: Furir 87 Karlqvist.
Fpl gångtid: 310 t 50 m.
Motorns gångtid: 7 t 45 m.

Säve den 24 maj 1943
S Edstam
Stnavdch

Furir 11-11-40 Karlqvist anförde i huvudsak följande:
Han hade med hjälp av 2. mek, vk 8067-17-44 Carlsson rullat ut fpl 9 ur hangaren för att det skulle tankas. Det stod med stjärten inåt med hjulen utanför tröskeln och stjärten inne. Marken sluttade utåt. Fpl stod still. Karlqvist stod vid vänster vingrot och väntade på tankbilen, som kom backande. 2. mek var inne i hangaren efter bromsklotsarna. Bromsen låstes ej. Fpl började rulla framåt, men Karlqvist hade sin uppmärksamhet på tankbilen, tills det var för sent att hejda fpl. Tankbilföraren hörde ej, att Karlqvist ropade åt honom att stanna. Tankbilens bakre del kolliderade med fpl vänstra undervinge

Vk 8067-17-44 Carlsson anförde i huvudsak följande:
C är 2. mek å fpl 9 (2543). Han befann sig vid fpl propeller under fpl utrullning. Sedan hjulen passerat tröskeln fick han order av furir Karlqvist att hämta bromsklotsarna. Han är ej säker på om fpl stod still när han gick. Vid återkomsten hade kollisionen inträffat.

Vpl 686-28-41 Mittelton anförde i huvudsak följande:
Han var förare å tankbilen. M fick av furir Karlqvist order att fpl 9 skulle tankas. M uppställde tankbilen utanför hangaren och när fpl rullats ut ropade någon till honom att backa. Sedan bilen stannat och handbromsen åtdragits, hörde M någon ropa. Han vände sig då om och såg fpl komma rullande. M sprang ur bilen och försökte hejda planet, men kom försent för att hindra kollisionen. Det hade enligt M;s åsikt tagit längre tid att starta bilens motor och köra undan.

Vpl 7-17-42 Andersson anförde i huvudsak följande:
A. hjälpte till vid utdragningen. Fick ingen order att hålla i fpl medan 2. mek hämtade bromsklotsarna. Då fpl började rulla, stod A bakom vänstra undervingen. Ha försökte hejda fpl genom att ta tag i vingstöttan. A såg furir Karlqvist försöka ta törn mot tankbilen med ena foten. Tankbilen stod vid detta tillfälle stilla.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
1. mek har fört befälet vid utdragandet av fpl ur hangar. Han har försummat att med parkeringsbromsarna hindra fpl att röra sig, tills bromsklotsar lagts förhjulen. Han har ej heller begagnat tillgängligt manskap att hålla i fpl. C:a 5-6 man voro tillstädes, vilket torde ha varit fullt tillräckligt att hindra fpl att sätta sig i rörelser, när det en gång stannat

Säve den 24/5 1943
O Ahlström
Förhörsledare
Olof af Geijerstam
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.

Säve den 7/6 1943
M Bång
Depåchef
/R A Sandberg

Överlämnat till F 13 1944-04-27 som lån. Motor typ Fiat A 74 nr 1697
Verkstad 1945-02-23 för utbyte av cyl nr 4
Klar 1945-03-09
Kasserat 1945-03-14
Senast redigerad av Leif Fredin den 05 jul 2016, 10:38, redigerad totalt 1 gång.
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 2543 J 11

Inlägg av Johnny Comstedt »

Skriv svar

Återgå till "J 11, Fiat C.R.42"