2543
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 921
Kontrollfluget 1941-04-07
Avsänt från Turin 1941-04-19
Till CVM för uppmontering.
Påbörjad 1941-05-08.
Anmält klar för avhämtning 1941-05-20.
Godkänt 1941-05-20
Levererat till F 9 1941-05-21. Motor typ Fiat A 74 nr 1221
Nödlandning 1941-10-07 vid Säve. Märkning 9-11
Motor: Fiat A 74M nr 1221
Ff furir Lindelöw oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Verkstad 1941-11-01 för motorreparation.
Märkning 9-19 (1942-07-08)
Märkning 9-19 (1942-08-04)
Nödlandning 1943-04-21
Motor: Fiat A 74M nr 1226
Ff vpl Ericsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning.
Haveri 1943-05-24 vid F 9, Säve. Märkning 9-9, tillhörde 1. div F 9
Total gångtid: 310.50 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1154
Total gångtid: 7.45 tim
1. mekaniker furir 11-11-40 Bertil Arne Karlqvist oskadad
Orsak till haveri: Fpl har lämnats på sluttande mark utan tillsyn.
Skador flygplan: Vänster undervinge tillbucklad i spetsen.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 100:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Fpl 9/2543 har lämnats på sluttande mark utan tillsyn och rullat på en parkerad tankbil, varvid skador uppstått på fpl undervinge.
Bilaga 1.
Stnavdch med
anmälan.
Till Chefen för 1. div F 9.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att fpl 9/2543, med motor 1154, denna dag under tankning rullat på tankbilen. Skador uppstod å vänster undervinge.
1. fplmek: Furir 87 Karlqvist.
Fpl gångtid: 310 t 50 m.
Motorns gångtid: 7 t 45 m.
Säve den 24 maj 1943
S Edstam
Stnavdch
Furir 11-11-40 Karlqvist anförde i huvudsak följande:
Han hade med hjälp av 2. mek, vk 8067-17-44 Carlsson rullat ut fpl 9 ur hangaren för att det skulle tankas. Det stod med stjärten inåt med hjulen utanför tröskeln och stjärten inne. Marken sluttade utåt. Fpl stod still. Karlqvist stod vid vänster vingrot och väntade på tankbilen, som kom backande. 2. mek var inne i hangaren efter bromsklotsarna. Bromsen låstes ej. Fpl började rulla framåt, men Karlqvist hade sin uppmärksamhet på tankbilen, tills det var för sent att hejda fpl. Tankbilföraren hörde ej, att Karlqvist ropade åt honom att stanna. Tankbilens bakre del kolliderade med fpl vänstra undervinge
Vk 8067-17-44 Carlsson anförde i huvudsak följande:
C är 2. mek å fpl 9 (2543). Han befann sig vid fpl propeller under fpl utrullning. Sedan hjulen passerat tröskeln fick han order av furir Karlqvist att hämta bromsklotsarna. Han är ej säker på om fpl stod still när han gick. Vid återkomsten hade kollisionen inträffat.
Vpl 686-28-41 Mittelton anförde i huvudsak följande:
Han var förare å tankbilen. M fick av furir Karlqvist order att fpl 9 skulle tankas. M uppställde tankbilen utanför hangaren och när fpl rullats ut ropade någon till honom att backa. Sedan bilen stannat och handbromsen åtdragits, hörde M någon ropa. Han vände sig då om och såg fpl komma rullande. M sprang ur bilen och försökte hejda planet, men kom försent för att hindra kollisionen. Det hade enligt M;s åsikt tagit längre tid att starta bilens motor och köra undan.
Vpl 7-17-42 Andersson anförde i huvudsak följande:
A. hjälpte till vid utdragningen. Fick ingen order att hålla i fpl medan 2. mek hämtade bromsklotsarna. Då fpl började rulla, stod A bakom vänstra undervingen. Ha försökte hejda fpl genom att ta tag i vingstöttan. A såg furir Karlqvist försöka ta törn mot tankbilen med ena foten. Tankbilen stod vid detta tillfälle stilla.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
1. mek har fört befälet vid utdragandet av fpl ur hangar. Han har försummat att med parkeringsbromsarna hindra fpl att röra sig, tills bromsklotsar lagts förhjulen. Han har ej heller begagnat tillgängligt manskap att hålla i fpl. C:a 5-6 man voro tillstädes, vilket torde ha varit fullt tillräckligt att hindra fpl att sätta sig i rörelser, när det en gång stannat
Säve den 24/5 1943
O Ahlström
Förhörsledare
Olof af Geijerstam
Protokollförare
Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt.
Säve den 7/6 1943
M Bång
Depåchef
/R A Sandberg
Överlämnat till F 13 1944-04-27 som lån. Motor typ Fiat A 74 nr 1697
Verkstad 1945-02-23 för utbyte av cyl nr 4
Klar 1945-03-09
Kasserat 1945-03-14
2543 J 11
I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st
Antal i Flygvapnet: 72 st
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
2543 J 11
Inlägg av Leif Fredin »
Senast redigerad av Leif Fredin den 05 jul 2016, 10:38, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 2543 J 11
Inlägg av Johnny Comstedt »
Fiat C.R. 42 Falco
I Flygvapenmuseum märkt F 9-9 2013:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
I Flygvapenmuseum märkt F 9-9 2013:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
Återgå till "J 11, Fiat C.R.42"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier