2524 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2524 J 11

Inläggav Leif Fredin » 21 mar 2014, 10:30

2524
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 822

Kontrollfluget 1941-02-27
Avsänt från Turin 1941-03-21
Till CVM för uppmontering. Påbörjat 1941-04-22.
Godkänt 1941-04-22
Levererat till F 9 1941-05-02 med motor typ Fiat A 74 nr 1147

Haveri 1941-05-13. Märkning 9-19
Motor: Fiat A 74M nr 1147
Orsak till haveri: Metallspån i oljesumpen.

F 9 verkstad 1941-05; Motorbyte. Motor typ Fiat A 74 nr 1226 inmonterad
Formation 1941-06

Haveri 1941-06-08. Märkning 9-19
Motor: Fiat A 74M nr 1055
Ff fänrik af Geijerstam oskadad
Orsak till haveri: Ett skott i vardera av 2 blad å propeller 2325.
Skador flygplan: Två propellerblad genomskjutna.

F 9 förråd 1941-11-01 med motor typ Fiat typ mA 74 nr 1226
Märkning 9-19 (1941-12-04)
Formation 1942-01-28

Haveri 1942-05-07 vid Säve. Märkning 9-46
Motor: Fiat A 74M nr 1226
Ff kadett G Blomberg oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop vid landning.
Skador flygplan: Landningsställ, vänster undervinge, båda övervingarna, vänster höjdroderhalva skadade.
Skador motor: Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 27.000:- kr

Märkning 9-29 (1942-07-28)

Nödlandning 1942-09-07 i samband med bränslebrist. Märkning 9-29
Motor: Fiat A 74M nr 1226
Ff resoffasp vpl Mattsson oskadad
Orsak till nödlandning: Bensinbrist.
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Bakre stötta till landningsställ knäckt.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Haveri 1942-10-02 vid F 9, Säve. Märkning 9-29, tillhörde 2/F 9
Total gångtid: 148 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1226
Total gångtid: 139 tim
Flygförare offasp vpl 49 54/41 Lindbom oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning
Skador flygplan: Vänster landningsställsben bortslitet, vänster undervinge och höjdroderhalva deformerade, vänstra nedre ramröret i kroppen intryckt, propellerbladen deformerade.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 30.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Vikning i samband med landning.

Asp Lindbom anförde i huvudsak följande:
att han skulle ansätta landning över en mask, som var 4 m hög (ingående i flygfälttävlan),
att han passerade masken i vingglid, varvid hastighetsmätaren visade ung 170 km/tim,
att då han befann sig på ca 3 m höjd och innan han fått ur vingglidningen fpl plötsligt sjönk igenom,
att han drog på full gas, men utan verkan och fpl havererade,
att ha n ansåg att detta ej berodde på för låg fart utan på det ”kyttiga” vädret.

Fänrik Lindelöf anförde i huvudsak följande:
att han åsåg landningen från landningsmärket,
att han bedömde farten för låg under vingglidningen och att detta var anledningen till genomsjunkandet,
att vädret emellertid var ”kyttigt” med en vindstyrka av ca 40 km/tim.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Felbedömning i samband med landning. Med hänsyn till den hårda och ”kyttiga” vinden samt förarens utbildningsståndpunkt (elev i GFSU:1) synes emellertid detta icke böra föranleda ansvar för haveriet.

Säve den 6/10 1942
L. Peyron
Förhörsledare
Åke Lindblad
Protokollförare

Beslut:
Föraren anses ej ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan vidkännes kostnaderna, materielen iståndsättes genom avd VI försorg.

Säve den 7/10 1942
M. Bång
Depåchef
/R.A. Sandberg.

Totalhaveri 1943-03-09 vid Björlanda. Märkning 9-29
Motor: Fiat A 74M nr 1232
Ff fänrik Hans R:son von Heidenstam omkom

Kasserat 1943-04-14. Gångtid total 155.45 tim. Motor typ Fiat A 74 nr 1232. Gångtid total 112.35 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3920
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Återgå till J 11, Fiat C.R.42

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst