2565 J 11

I tjänst 1940-1945
Antal i Flygvapnet: 72 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

2565 J 11

Inlägg av Leif Fredin »

2565
Typ Fiat C.R.42
Tillverkare: Fabbrica Italiana Automobili Torino, Turin
Tillverkningsnummer: 1005

Kontrollfluget 1941-05-29
Till CVM för uppmontering. Påbörjad 1941-08-08. Överlämnat till Fc
Godkänt 1941-08-08
Till CVM 1941-08-14 som lån med motor typ Fiat A 74M nr 1228
CVM verkstad 1941-10-25
CVM formation 1941-12-10 med motor typ Fiat A 74M nr 1383
Överlämnat till F 9 1941-12-10

Nödlandning 1941-12-10 vid Värnamo
Motor: Fiat A 74M nr 1383
Ff furir Ale Julius M. Wimmercranz oskadad.
Orsak till nödlandning: Felorientering på grund av dåligt väder.
Orsak till haveri: Nödlandningen misslyckades.
Skador flygplan: Vänster övervinge bräckt. Vänster undervinge skadad av landningsstället. Höger undervinge och vänster övervinge mindre skador å spryglar. Främre yttre högra stöttan knäckt. Sidorodret stukat i toppen. Vänster landningsställsben avslaget och kroppsinfästningen för bakre stöttan sönderslitet. Hjulkåporna tillstukade. Propeller 2 blad böjda med repor och hack. 3. bladet relativt oskadat.
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr

Till CVM 1941-12-17; haverireparation

Haveri 1942-09-30. Märkning 9-20
Motor: Fiat A 74M nr 1383.
Ff resoffasp vpl Bylin oskadad
Orsak till haveri: Ground loop i samband med landning.
Skador flygplan: Vänster över- och undervinge, vänster höjdroder deformerade.
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Nödlandning 1943-05-04
Motor: Fiat A 74M nr 1352
ff furir Carlsson oskadad
Orsak till nödlandning: Felkopplad kran till reservtank.

Nödlandning 1943-05-20
Motor: Fiat A74M nr 1352
Ff kadett Tegnér oskadad
Orsak till nödlandning: Motorskärning.
Skador motor: Motorn skurit.

Haveri 1943-08-01 vid F 9 Säve. Märkning 9-20
Total gångtid 130.40 tim
Motor typ Fiat A74M nr 1302
Total gångtid 6.45 tim
Flygförare kadett Alf-Erik Hedman oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Förskjutning av främre vingroten på båda undervingarna.
Skador motor: Inga.
Beräknad reparationskostnad: 5.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri i samband med landning.

Kad Hedman anförde i huvudsak följande
Han hade av beredskapsoff beordrats utföra övningsutryckning med beredskapsgrp. Landningen efter den beordrade övningen ansattes över den nordost om norra vindstrutshöjden belägna höjden. Landningen förlöpte till en början normalt, men sedan höjden passerats fick han en känsla av ett kraftigt nedsvep vilket medförde, att fpl sjönk igenom hastigt och landningen blev hård och okontrollerad. Han ansåge, att det hade varit lämpligare att under rådande vindförhållanden landa väster om norra vindstrutshöjden.

Uppläst och vidkänt:
Alf-Erik Hedman
Kadett

Kapten Peyron anförde i huvudsak följande:
Han var vid tillfället beredskapsoff och hade beordrat beredskapsgrp utföra en övningsutryckning. Kad Hedman var grpch. Vindriktningen var vid tillfället syd och vindstyrkan ca 30 km/tim. Grp borde under sådana förhållanden hava landat parallellt med bana 18 och väster om norra vindstrutshöjden. I stället förde kad Hedman grp in för landning rätt över den nordost om norra vindstrutshöjden belägna höjden. Härigenom tvungos förarna att vingglida kraftigt för att icke komma för långt in på fältet. Detta i förening med den ojämna vinden gjorde, att samtliga landningar blevo hårda. Kad Hedmans landning var sämst. Det förelåg intet som helst skäl att lägga upp landningen på sätt som skedde. Haveriet orsakades enligt hans uppfattning av bristande omdöme från grpch sida vid landningens uppläggande.

Uppläst och vidkänt:
L. Peyron
Kapten

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Hård landning indirekt orsakad av olämpligt val av landningsriktning.

Säve den 4/8 1943
K. Lagerström
Förhörsledare
G. Tapper
Protokollförare

Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt..

Säve den 13/8 1943
M Bång
Fljchef
/R A Sandberg

Kasserat 1945-03-14

Återgå till "J 11, Fiat C.R.42"