2140 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2140 J 9

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 08:12

2140
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-25
Tillverkningsnummer: Republic, Farmingdale 282-25

Till CVM
Levererat till F 9 1940-08-17 med motor typ TWC3 nr 3904
Godkänt 1940-08-20
Överlämnat till F 8 1940-10-24
Förråd 1940-10-25
Verkstad 1941-04-24. Införande av ändringar
Förråd 1941-05-09
Verkstad 1941-07-10. Reparation
Formation 1941-07-12
Verkstad 1941-09-12. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-09-29

Haveri 1943-02-17 vid F 8 Barkarby. Märkning 8-25, tillhörde 2/F 8
Total gångtid: 238 tim.
Motor typ TWC3 nr 3904
Total gångtid: 240 tim.
Ff asp Bengt Wetterholm oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning.
Skador flygplan: Vänster vingspets deformerad, vänster vinge mindre skador i yttre del, vänster vingklaffar skadade, vänster landningsställsben (indragningsstöttor) skadade, höger landningsställsben krökt.
Skador motor: Propellerbladen svagt krökta.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande:
Flygplan 800:- kr.
Motor 600:- kr
Summa 1.400:- kr.

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Haveri vid utrullning i snövall.

Asp Wetterholm anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad skjutning mot luftmål med fpl nr 25
att han på grund av felbedömning ansatte landningen för långt fram på banan
att han försökte ”dra på” men troligen gjorde detta för hastigt så att motorn inte tog
att fpl rullade ut i snövallen vid banans ändpunkt och ställde sig på nosen.

Uppläst och vidkänt:
Bengt Wetterholm
Resoffasp

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
W:s felbedömning samt hastiga pådragning av gasen. Med hänsyn till W:s utbildningsståndpunkt (elev i GFSU:2) torde han ej göras ansvarig. Föreslås att kronan vidkännes kostnaderna.

Barkarby den 24/3 1943.
F. Lambert-Meuller
Förhörsledare
Steninger
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har orsakats av felbedömning.
Föraren synes med hänsyn till utbildningsståndpunkt icke kunna göras ansvarig för inträffad skadad.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.

Barkarby den 30/3 1943.
H.G. Hägglöf
Chef F 8 depå.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F11 som lån 1945-05
F 8 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-05-06, klar 1946-09-04
Överlämnat till F 20 1946-10-02
Överlämnat till F 3 1947-09-17
Överlämnat till F 5 1948-10-05 med motor typ TWC3 nr 2377
Överlämnat till F 8 1950-05-19
Gångtid total 782 tim. Efter LF 160 tim
Motor typTWC3 nr 2377. Gångtid total 781 tim. Efter SM 160 tim.
Märkning 8-40
Kasserat 1951-10-29. Gångtid total 964 tim, efter LF 332 tim, antal flygningar 1169 st. Motor typ TWC3 nr 2377, gångtid total 951 tim, efter SM 332 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst