2129 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2129 J 9

Inläggav Leif Fredin » 20 feb 2014, 15:50

2129
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 282-14

Godkänt 1940-05-15
Haveri 1940-08-01 vid CVM,
Motor: TWC3 nr 3728
Ff sergeant Erik Boberg. Föraren erhållit mindre frakturer i ansiktet.

Haveri i samband med landning vid CVM varvid landstället vek sig bakåt och propellern så småningom tog i marken, grävde ned sig mer och mer varefter fpl slog över i ryggläge.

Haveriet har orsakats av att föraren, sedan han kontrollerat att landningsstället var helt utfällt, vid omställning av manöverströmbrytaren av misstag kommit att ställa denna på ”up” i stället för i neutralläge. Därvid har landningsstället hunnit fällas in något innan växelspaken fördes över till läget för vingklaffar.

Skador flygplan: Flygkropp. Överbyggnaden kassabel, i övrigt mindre deformationer på kroppen. Vingar. Båda vingtipparna kassabla. Vänstra vingens framkant mindre deformationer. Fena, sidoroder och höjdroder kassabla. Motorfundamentet och motorplåtar mindre skador. Samtliga propellerblad kassabla
Skador motor: Motorn måste monteras ned helt och undersökas. Propelleraxeln slår på 0,016 mm.
Beräknad reparationskostnad 35.700:- kr

Till CVM verkstad 1940-08-01
Till CVM uppbörd jml FF skr Mi/Hå 27:129 av 1941-06-20
Avförd CVM uppbörd 1942-02-24
Vid CVM som lån
Till F 8

Haveri 1943-07-29. Märkning 8-38.
Motor: TWC 3 nr 2833
Ff vpl furir Evald Lind oskadad
Orsak till haveri: Kollision med 2120 under förbandsflygning under eskort av bombförband 10 km ost Uppsala.
Skador flygplan: Större skador på fena och feninfästning.
Beräknad reparationskostnad 2.200:- kr

Haveri 1945-04-23, märkning 8-38
Motor: TWC 3 nr 2833
Ff vpl ff A. Abrahamsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning.
Skador flygplan: Skada på vingmittstycke, landningsställsben, höger stabilisator- och höjdroderhalvor. Höger vinge kass.
Skador motor: Propellerbladen avslagna (kass).
Beräknad reparationskostnad 28.500:- kr

F 8 flottiljverkstad; reparation, liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1945-05-03, klar 1945-12-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 som lån 1945-12
Överlämnat till F 20 1946-10-12 med motor typ TWC3 nr 3749
Till CVM 1947-07-03 för liten översyn. Motor typ TWC3 nr 3733
Anmäld klar 1948-04-26.
Till F 3 1948-04-26.
Överlämnat till F 3 1947-05-06
Till CVM 1948-06-17 för liten översyn, motorbyte samt tanktätning.
Anmält klart 1949-02-18. Motor typ TWC3 nr 4003 inmonterad.
Till F 3 1949-02-18.
Överlämnat till F 5 1949-05-14 jämlikt FF skr MV 9:4 av 1949-04-30
Gångtid total 607 tim. Efter SF 605 tim. Efter LF 6 tim.
Motor typ TWC3 nr 4003 Gångtid total 473 tim. Efter SM 6 tim

Haveri 1951-10-03 vid F 5, Ljungbyhed. Märkning 5-vit F
Gångtid total 682 tim, efter LF 81 tim
Motor typ TWC3 nr 4003
Gångtid total 548 tim, efter SM 81 tim.
Ff löjtnant Y A R Olsson (AFT) oskadad

Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
I samband med landning på F 5 efter navigeringsflygning fick löjtnant O. mycket kraftig ”sporrjazz”; han kunde därigenom inte bibehålla kursen och fpl påbörjade en ground loop (marksväng), vilken ej gick att häva, trots bromsning och motsatt sidoroderutslag. Mot slutet av marksvängen (åt vänster med omkring 90° kursavvikelse) gav höger landställ vika med påföljd att höger vinge och höger stabilsator tog i mark, varvid den senare bröts av invid kroppen.

Skadornas omfattning
Höger vinge med skevroder, höger landställsben, höger höjdroder, höger stabilisator samt höger främre ruta på rörlig huv kass.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Genom undersökning har framkommit att markbeskaffenheten vid platsen för sättningen varit sådan - mindre ojämnheter – att ”sporrjazz” uppstått och bibehållits. Under sådana förhållanden har hävning av marksvängen avsevärt försvårats. O. synes ha utnyttjat alla möjligheter att häva nämnda sväng.

Överlämnat till F 8 1952-03-05
Kasserat 1952-09-27. Gångtid 710 tim. Med motor typ TWC3 nr 4003.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst