2150 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2150 J 9

Inläggav Leif Fredin » 25 feb 2014, 11:16

2150
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 382-35

Till CVM
Levererat till F 9 1940-08-17 med motor typ TWC3 nr 3917
Godkänt 1940-08-20
Överlämnat till F 8 1940-10-25
Förråd 1940-10-26
Verkstad 1941-02-17. Införande av ändringar
Förråd 1941-02-26
Formation 1941-04-20
Verkstad 1941-06-15. Reparation. Införande av ändringar
Formation 1941-06-19
Verkstad 1941-09-27. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-14
Förråd 1942-02-25
Formation 1942

Haveri 1942-08-17 vid Sövdeborg. Propellerskott. Märkning 8-4
Motor: TWC3 nr 3917
Ff furir Blom oskadad
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad skottskadat.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Haveri 1943-07-31vid F 8, Barkarby. Märkning 8-4.
Motor: TWC 3 nr 3917
Orsak till haveri: Brand i fpl troligtvis förorsakad av överhettad brandammunition. Självantändning.
Skador flygplan: Brandskador på kropp, samtliga detaljer och ledningar i hjälpapparatrum, kspinstallation, instrument med ledningar, reflexsikte samt vingmittstycke.
Skador motor: Brandskador på motorfundament, magneter, förgasare och förkompressorregulator
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr

Haveri 1945-03-14, märkning 8-43
Motor: TWC3 nr 3917
Ff löjtnant C. Sandblom oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning i landning.
Skador flygplan: Skador å vingmittstycke och vänster vinge.
Skador motor Ett propellerblad avslaget i spetsen (kass).
Beräknade reparationskostnad 2.700:- kr

Till F 8 flottiljverkstad 1945-03-15 för reparation. Beräknas klar 1945-05-15
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Överlämnat till F 11 1945-11-26 (?) med motor typ TW C3 nr 3405
Överlämnat till F 20 1946-10-12
Överlämnat till F 3 1947-05-06

Haveri 1948-02-02 på F 15 flygfält.
Motor: TWC3 nr 3404
Ff fänrik C T H R Printzsköld (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Efter landning på snöröjd bana har fpl gjort ground-loop och kört in i snövallen vid sidan av banan.
Haveriets förlopp: Vid landning på F15, bana 28, erhöll fpl under senare delen av utrullningen ground-looptendens, varvid fpl girade ur banan och körde in i den drygt 1 meter höga vänstra bankanten.
Skador: Landställets fällstöttor knäckta. Oljekylarluftintag och landställskåpor deformerade. Mindre läcka på bränsletankens undersida. Propellerbladen sannolikt obetydligt krökta (ej uppmätt).

Kasserat 1948-04-06. Gångtid 676 tim. Antal flygningar 960 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst