255 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

255 J 8

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 16:05

255
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Märkning 8-25
Godkänt 1938-12-28
Överlämnat till F 8 1939-01-20 med motor typ My S2 nr 227
F 8 förråd i Karlsborg 1939-01-22
Överfluget till F 8 april 1939
Verkstad 1939-05-23 för bl a mont av radiomottagare
Formation 1939-06-02
Verkstad 1939-07-06. Reparation
Formation 1939-07-10

Haveri 1939-08-08
Motor: My S2 nr 227
Ff aspirant Lönnberg oskadad
Orsak till haveri: Dålig sikt vid nattlandning.
Skador motor: Skador å propeller, propelleraxel, avgassamlare.

Till CVM 1939-08-10. Haverireparation
F 8 formation 1939-11-08 med motor typ My S2 nr 217
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01 med motor typ My S2 nr 217
Märkning 9-7
Till CVM 1940-09-14. Liten översyn
Överlämnat till F 10 formation 1941-01-25 med motor typ My S2 nr 234

Haveri 1941-05-06. Märkning 10-10
Motor: My S2 nr 234
Ff aspirant Gustafsson oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning.
Skador flygplan: Höge undervinge skadad..
Skador motor: Propeller och propellerväxel skadade.
Beräknad reparationskostnad 1.800:- kr

Verkstad 1941-05-06. Haverireparation
Formation 1941-05-27
Verkstad 1941-12-12. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 228 inmonterad

Formation 1942-02-27
Överlämnat till F 8 1942-10-09

Nödlandning 1943-06-17. Märkning 8-95
Motor: My S2 nr 228
ff aspirant Å. Lind oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp

Haveri 1943-07-28 vid F 8, Barkarby efter landning. Märkning 8-95
Motor: My S2 nr 228
Ff ing asp Hansson
Orsak till haveri: Kollision med gränsmarkeringsljus vid körning på marken.
Skador flygplan: Skador på höger vinge, höger stabilisator- och höjdroderhalvor samt höger landningsställsben. Mindre skada på kroppens mittparti
Beräknat reparationskostnad 1.230:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Kasserat 1945-08-29. Gångtid 809 tim. Antal flygningar 1716 st. Motor typ MyS2 nr 239, gångtid 650 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst