254 J 8

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

254 J 8

Inläggav Leif Fredin » 24 feb 2014, 16:03

254
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Till CVM
Märkning 8-24
Godkänt 1939-01-05
Överlämnat till F 8 1939-01-20 med motor typ My S2 nr 226
F 8 förråd i Karlsborg 1939-01-22
Överfluget till F 8 april 1939
Verkstad 1939-05-23 för bl a mont av radiomottagare
Formation 1939-06-02

Haveri 1939-08-09
Motor: My S2 nr 226
Ff aspirant Brehmer oskadad
Orsak till haveri: Dålig sikt vid nattlandning.
Skador flygplan: Större skador å sidoroder och höger däck. Skador å vingställ och höger undervinge.
Beräknad reparationskostnad 1.300:- kr

Verkstad 1939-08-09. Reparation, montering av bombfällningsanordning
Formation 1939-09-0 1(?)
Verkstad 1940-01-12. Passning av skidställ

Formation 1940-01-17
Verkstad 1940-03-21. Liten översyn. Motor typ My S2 nr 211 inmonterad
Formation 1940-04-19
Till CVM 1940-06-22
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Återlämnat till F 8 1940-07-02
Överlämnat till F 9 1940-07

Haveri 1940-07-30 vid Fårösund. Märkning 9-29
Total gångtid: 278 tim
Motor: My S2 nr 211
Total gångtid: 375 tim
Ff vpl Gösta Falck oskadad
Orsak till haveri: Ground-loop vid landning
Föraren anförde i huvudsak följande:
Efter landningen, som skedde normalt, kom en vindkast från höger, så fpl lutade över åt vänster och började svänga åt höger. Detta försökte F. motverka genom att ge vänster sidoroder och bromsa. Svängen fortsatte emellertid. Under svängen lossnade vänster hjul, farten stannade upp och fpl ställde sig på nosen.

Skador flygplan: Vänster undervinge totalhavererad. Vänster övervinge smärre skador. Infästningar för vänster landningsställsben defekta samt kroppsrör delvis utav. Vänster landningshjul totalhavererat. Bränsletanken defekt. Propeller totalhavererad.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

Förråd 1940-07-30
Till CVM 1940-08-20. Haverireparation
F 9 formation 1941-02-17 med motor typ my S2 nr 225
Överlämnat till F 10 1941-05-13

Haveri 1941-06-13. Märkning 10-36
Motor: My S2 nr 225
Ff furir Hultqvist oskadad
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Skada å vänster landningsställsben samt undre ramrör vid landningsställets nedre
infästning.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Verkstad 1941-06-21- Haverireparation
Förråd 1941-08-19
Formation 1941-08-26

Haveri 1941-09-01. Märkning 10-36
Motor: My S2 nr 225
Ff aspirant P von Heidenstam oskadad
Orsak till haveri: Kollision med träd vid körning på marken.
Skador flygplan: Stabilisator och höjdroder skadade.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Nödlandning 1942-06-08 vid Bulltofta. Märkning 10-36
Motor: My S2 nr 225
Ff kadett vpl furir Nils Ekström oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp. Oljetrycket gått ner till 0.

Överlämnat till F 8 1942-10-09
Överlämnat till F 5 1943-10-02 med motor typ My S2 nr 212
Överlämnat till F 20 1944-03-09

Haveri 1944-03-09. Märkning 20-8

Till CVM 1944-04-06. Liten översyn
Klar 1944-10-01
Överlämnat till F 16 1944-10-14 med motor typ My S2 nr 235
Märkning 20-74

Nödlandning 1945-01-17. Märkning 20-74
Motor: MyS2 nr 235
Ff offasp Roos oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-02-20. Märkning 20-74
Motor: MyS2 nr 235
Orsak till haveri: Kollision under stationstjänst
Skador flygplan: Höger över och undervinge kass.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

Kasserat 1946-09-17. Gångtid 796 tim. Antal flygningar 1507 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst