Sida 1 av 1

241 J 8

InläggPostat: 21 feb 2014, 15:57
av Leif Fredin
241
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-04-28 Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-04-28 med motor typ My S2 nr 214
Märkning 8-11
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Verkstad 1939-02-06
Formation 1939-02-14
Verkstad 1939-03-13. Reparation av townendring
Formation 1939-03-28
Verkstad 1939-04-04 Montering av mottagarestation
Formation 1939-05-10
Förråd 1939-06-08
Till CVM 1939-07-27. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 209 inmonterad
Formation 1939-09-23
Överlämnat till F 6 1939-09-01 som lån
Återlämnat till F 8 1940-04-09
Verkstad 1940-04-16. Reparation
Formation 1940-04-20
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Märkning 9-17
Till CVM 1940-09-13. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 220 inmonterad
F 9 formation 1940-12-27

Nödlandning 1941-01-16
Motor: My S2 nr 220
Ff vpl korpral Nilsson oskadad.
Orsak till nödlandning: Driftsstörning.
Orsak till haveri: Hård landning.
Skador flygplan: Nedre vänstra longerongen knäckt.

Till CVM 1941-01-16. Haverireparation
F 9 formation 1941-02-10

Haveri 1941-04-07 vid Trollhättan. Märkning 9-29
Gångtid total 453:45 tim
Motor: My S2 nr 220
Gångtid total 233:00 tim
Ff vpl korpral Alf E Ahrenberg omkom
Orsak till haveri: Kollision i luften med J 8 nr 253.
Haveriet har orsakats av att de bägge förarna – i stället för att utföra enskild, avancerad flygning över angivna områden och i strid mot givna order – samlats i rote och utfört låganfall mot en akantropp i Trollhättan. Härvid ha fpl kolliderat på grund av antingen en oförberedd manöver av ledaren eller bristande uppmärksamhet av 2:an i roten.

Kasserat 1941-06-10 med motor typ My S2 nr 220

Re: 241 J 8

InläggPostat: 11 okt 2020, 23:08
av Rainer Rosvik