277 J 8A

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

277 J 8A

Inläggav Leif Fredin » 28 feb 2014, 12:51

277
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-06-09
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-06-10 med motor typ BMy S3 nr 42053. Förråd
Märkning 8-47
Formation 1938-08-30
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Verkstad 1939-04-11 för bl a utbyte av antenn, montering av samtliga ksp, radiostation
Formation 1939-04-22

Haveri 1939-06-29
Motor: BMy S3 nr 42053
Ff kadett G Langéen oskadad
Orsak till haveri: Kollision vid körning på marken med J 8A nr 278
Skador motor: Större skador på propeller.
Beräknad reparationskostnad 1.150:- kr

Nödlandning 1939-08-29
Motor: BMy S3 nr 42053
ff kadett Neppelberg oskadad
Orsak till nödlandning: Kvävning av motorn vid avancerad flygning.
Orsak till haveri: Fältets beskaffenhet.
Skador flygplan: Kroppsrör deformerat, sidorodersprygel bräckt.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

Verkstad 1939-09-01. Reparation
Formation 1939-09-03
Verkstad 1939-10-03
Förråd 1939-10-18
Verkstad 1939-12-14. Passning av skidställ
Formation 1939-12-17
Verkstad 1940-02-06. Montering av skidställ
Formation 1940-02-14
Till CVM-Fc 1940-03-15
Återlämnat till F 8 1940-04-12
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-08-21. Liten översyn. Motor typ Bmy S3 nr 42054 inmonterad
Överlämnat till F 10 1940-10-26
Verkstad 1940-11-08. Motorbyte. Motor typ Bmy S3 nr 42049 inmonterad
Formation 1940-12-01

Nödlandning 1940-12-03. Märkning 10-22
Motor: BMy S3 nr 42049
Ff fänrik Bo Ruben oskadad
Orsak till nödlandning: Oljetrycket gått ned under avancerad flygning

Haveri 1941-03-13. Märkning 10-22
Motor: BMy S3 nr 42049
Ff vpl Bülow oskadad
Orsak till haveri: Skott i propeller.
Skador motor: Propeller skadad.
Beräknad reparationskostnad 1.300:- kr

Förråd 1941-03-28
Till CVM 1941-04-07. Motor typ Bmy S3 nr 42044 inmonterad
Till F 10 1941-08-13
Förråd 1941-08-13
Formation 1941-08-26

Haveri 1942-08-24. Märkning 10-22
Motor: BMy S3 nr 42044
Ff aspirant Bengt Fryklund
Orsak till haveri: Motorskärning.
Beräknad reparationskostnad 4.000:- kr

Överlämnat till F 5 1943-10-15 med motor typ BMy S3 nr 4122
Märkning 20-74 (1943-10-26)

Nödlandning 1944-03-30. Märkning 20-13
Motor: BMy S3 nr 41272
Ff kadett Lindbeck oskadad
Orsak till nödlandning: Onormal oljetemperatur resp oljetryck.
Skador motor: Hopskärning.
Beräknad reparationskostnad 4.500:- kr

Överlämnat till F 16 1944-04-01
Märkning 20-82

Haveri 1944-08-03. Märkning 20-82
Motor: BMy S3 nr 4468
ff kadett Lundström oskadad
Orsak till nödlandning:
Orsak till haveri: Fpl kom vid landning in i framförvarande fpls propellerström.
Skador flygplan: Vänstra undervingens vingspets skadad.
Beräknad repkostnad 250:- kr

Haveri 1945-02-20. Märkning 20-82

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-09-19. Gångtid 592.20 tim Antal flygningar 1204 st. Motor typ BMy S3 nr 41468, gångtid 226.35 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst