271 J 8A
Postat: 28 feb 2014, 12:38
271
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-30
Levererat F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42045
Märkning 8-41
Förråd 1938-06-01 (?)
Formation 1938-09-04
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Till F 8 förråd 1938-11-04 i Karlsborg
F 8 formation 1939-04-20
Verkstad 1939-04-22. Bl a montering av samtliga ksp, radiostation.
Formation 1939-05-01
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-11-05. Reparation
Förråd 1939-11-16
F 8 verkstad 1939-12-13. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30
Verkstad 1940-04-18. Reparation
Formation 1940-05-11
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-07-01
Verkstad 1940-08-29. Liten översyn. Med motor typ BMy S3 nr 42056 inmonterad.
Överlämnat till F 10 1940-10-16
Nödlandning 1941-01-15 1 km syd Bulltofta. Märkning 10-18
Motor: BMy S3 nr 42056
Ff vpl Smith oskadad
Orsak till nödlandning: Motorhaveri
Orsak till haveri: Felbedömning vid nödlandning.
Fpl nödlandade efter motorstopp på 1000 m höjd. Föraren vpl ff Smith, försökte nå fram till Bulltofta, men då detta misslyckades försökte föraren på ett fält intill. Strax innan sättningen försökte föraren väja för en kraftledning, varvid fpl vek sig.
Haveriet kan hänföras till materialfel. Motorstopp har inträffat på grund av huvudvevstaken brustit.
Kasserat 1941-02-28. Gångtid 250 tim. Med motor typ BMy S3 nr 42056
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-30
Levererat F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42045
Märkning 8-41
Förråd 1938-06-01 (?)
Formation 1938-09-04
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Till F 8 förråd 1938-11-04 i Karlsborg
F 8 formation 1939-04-20
Verkstad 1939-04-22. Bl a montering av samtliga ksp, radiostation.
Formation 1939-05-01
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-11-05. Reparation
Förråd 1939-11-16
F 8 verkstad 1939-12-13. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F 19
Till F 8 förråd 1940-03-30
Verkstad 1940-04-18. Reparation
Formation 1940-05-11
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Förråd 1940-07-01
Verkstad 1940-08-29. Liten översyn. Med motor typ BMy S3 nr 42056 inmonterad.
Överlämnat till F 10 1940-10-16
Nödlandning 1941-01-15 1 km syd Bulltofta. Märkning 10-18
Motor: BMy S3 nr 42056
Ff vpl Smith oskadad
Orsak till nödlandning: Motorhaveri
Orsak till haveri: Felbedömning vid nödlandning.
Fpl nödlandade efter motorstopp på 1000 m höjd. Föraren vpl ff Smith, försökte nå fram till Bulltofta, men då detta misslyckades försökte föraren på ett fält intill. Strax innan sättningen försökte föraren väja för en kraftledning, varvid fpl vek sig.
Haveriet kan hänföras till materialfel. Motorstopp har inträffat på grund av huvudvevstaken brustit.
Kasserat 1941-02-28. Gångtid 250 tim. Med motor typ BMy S3 nr 42056