270 J 8A

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

270 J 8A

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 10:34

270
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-05-30
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42044
Märkning 8-40
Förråd
Formation 1938-09-05
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03
Formation 1939-03-22

Nödlandning 1939-04-04 vid Svartsjö. Märkning 8-40
Total gångtid: 28 tim
Motor: BMy S3 nr 42044
Total gångtid: 31 tim.
Ff sergeant B C:son Bergman oskadad
Orsak till nödlandning: Siktförsämring (snötjocka)
Kapottering under landning, varvid den direkta orsaken till kapotteringen dock ej kunnat fastställas (antagligen fel å bromssysytemet).

Skador flygplan: Större skador å övervingar, baldakin, stöttor, övre del av sittbrunnen, fena och sidoroder. Mindre skador å undervingar, övre del av bakre kropp.
Skador motor: Större skador å propeller. Mindre skador å propellerväxel.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

ur rapport:
Från kl 1015 övades gruppflygning väster Barkarby. Härefter upplöstes gruppen och enskild flygning vidtog enligt order
och bl a skulle molngenomgång övas, där höjden så tillät. Landning på Barkarby kl 1130.
Efter upplösningen av gruppen flög jag mot Enköping, där väderleken såg bäst ut. På grund av att molnhöjden varierade mellan 500 – 300 m, gick jag ej igenom molntäcket utan övade instrumentflygning i molnkanten. I närheten av Enköping vände jag och forsatte mot Strängnäs. Efter några minuters flygning ändrade jag kursen mot Södertälje. På grund av siktförsämring måste jag övergå till orienteringsflygning. Vid Södertälje vände jag och flög mot Barkarby. Sikten försämrades ytterligare och flyghöjden var c:a 75 m. Vis Skå k:a, söder Svartsjö, kom ett oväder, som gjorde orienteringen mycket svår. Jag passerade Svartsjö och försökte flera gånger taga mig fram till Barkarby, men jag kunde ej hålla orientering med underliggande terräng, varför jag flög tillbaka till Svartsjö, där jag visste, att det fanns ett användbart flygfält. Jag flög flera gånger runt fältet, i hopp om att väderleken skulle bliva bättre. Då så ej blev fallet, beslöt jag att landa och invänta bättre väder. Det var svårt att fastställa vindriktningen i den rådande snötjockan. Från ett närbeläget hus fastställde jag genom röken från skorstenen vindriktningen. Tre gånger flög jag över fältet och undersökte noga landningsplatsen. Efter verkställd rekognoscering ansatte jag landning. Planéhastigheten var normal, landningsklaffarna utpumpade och sättningen var normal. Omedelbart efter sättningen, lyfte stjärten och det kändes en kraftig bromsning. Jag drog genast på gas för att få ner stjärten, men propeller tog i marken, och maskinens kastades runt. Jag använde ej bromsanordningen under landningen. Under flygningen kontrollerade jag trycket i bromssystemet.

Barkarby den 12 april 1939.
B. C:son Bergman
Sergeant.

Förråd 1939-04-06
Till CVM 1940-05-20. Haverireparation
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 10 1941-02-05 med motor typ BMy S3 nr 42054
Verkstad 1941-03-08. Motorbyte. Motor typ BMy S3 nr 42935 inmonterad
Förråd 1940-03-18
Formation 1941-04-30

Nödlandning 1941-05-08. Märkning 10-17
Motor: BMy S3 nr 42395
Ff vpl Martinsson oskadad
Orsak till nödlandning: Fpl flugit på falltank till bränslet tagit slut.

1941-06-24, fpl godkänt efter haverireparation.

Nödlandning 1941-07-28. Märkning 10-17
Motor: BMy S3 nr 42935
Ff kadett E von Celsing oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av att bränslefiltret skakat loss.
Orsak till haveri: Ground loop vid nödlandning.
Skador flygplan: Vänster undervinge skadad. Vänster landningshjul skadat.
Beräknad repkostnad: 100:- kr

Haveri 1942-04-10. Märkning 10-17
Motor: BMy S3 nr 42935
Ff vpl H E Rudenschiöld oskadad
Orsak till haveri: Kollision med kraftledning under flygning.
Fpl nödlandade vid Ö. Grevie efter kollision med kraftledning varvid en propellerspets avslets och fpl började kraftigt skaka.
Skador flygplan: Vänster och höger bakre baldakinstöttor, vänster undervinge samt höger övervinge och fena skadade.
Skador motor: Propeller och propellerkåpa skadade.
Beräknad reparationskostnad 65.000:- kr

Verkstad 1942-04-10. Liten översyn, reparation. Klar 1942-10-15
Formation 1942-10-30
Förråd 1943-03-03
Överlämnat till F 5 1943-10-16 med motor typ BMy S3 nr 41468

Nödlandning 1943-12-08, märkning 20-9
Motor: BMy S3 nr 41468
Ff furir Dellner oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp på grund av läcka i vänster förgasarflottör samt otäta nålventiler.
Beräknad reparationskostnad: 100:- kr

Nödlandning 1944-01-26 vid Körslätts gård i Kvidinge. Märkning 20-9
Motor: BMy S3 nr 41468
Ff kadett C R Larsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning.
Orsak till haveri: Landning i medvind på plöjd åker.
Skador flygplan: Flygkropp kassabel. Täckplåtar delvis kassabla. Vänster övervinge knäckt och dess bakbalk kassabel. Stag och stöttor kassabla. Vänster och höger höjdroderhalva samt fena och sidoroder kassabla.
Skador motor: Blandningsregulatorns luftkik på förgasaren kärvat. Mindre skada på bränslepumpen.
Beräknad reparationskostnad 11.225:- kr

F 5 verkstad 1944-01-27
Till CVM 1944-02-05 per järnväg
Kasserat 1944-03-22. Gångtid total 440 tim, efter SF 440 tim, efter LF 186 tim. Antal flygningar 888 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 270 J 8A

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 mar 2014, 20:23

270 J 8A
….
Godkänt 1938-05-30
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 med motor typ BMy S3 nr 42044 Märkning 8-40
Förråd .....

jag har här:
till F 1 (F 8 det) 1938-05-31 därefter i förråd till 1938-09-05 sen i formation.

Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd 1938-10-03 till 1939-03-21
Bengt Ekbladh
 

Re: 270 J 8A

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 maj 2014, 18:54

Se J 8 259 beträffande haveri 1942-04-10.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst