265
J 8
Typ Gloster Gladiator I
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England
Godkänt 1938-05-10
Överlämnat till F 1 (F 8 det) 1938-05-16 med motor typ My S2 nr 209
Märkning 8-35
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Verkstad 1939-03-01
Formation 1939-03-15
Nödlandning 1939-03-15
Motor: My S2 nr 209
Ff löjtnant K Lagerström oskadad
Orsak till nödlandning: Igenoljade tändstift.
Verkstad 1939-04-05
Formation 1939-05-10
Förråd 1939-06-14
Till CVM 1939-07-14. Liten översyn, motorbyte. Motor typ My S2 nr 236 inmonterad
Överlämnat till F 6 1939-09-25 som lån
Återlämnat till F 8 1940-04-09
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 9 1940-07-01
Haveri 1940-09-05. Märkning 9-10
Motor: My S2 nr 236
Ff vpl Bäckström oskadad
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr
Till F 8 verkstad 1940-09-05. Liten översyn.
Överlämnat till F 10 1941-10-29
Verkstad 1940-12-01 (?)
Formation 1941-04-01 med motor typ My S2 nr 208
Verkstad 1941-04-16. Motorbyte. Motor typ M S2 nr 216 inmonterad
Formation 1941-05-10
Märkning 10-15 (1942-06-08)
Överlämnat till F 8 1943-04-12
Haveri 1943-05-24 vid F 8, Barkarby. Märkning 8-66, tillhörde 2/F 8
Total gångtid: 643.50 tim
Motor typ MyS2 nr 224
Total gångtid: 466 tim
Flygförare asp Åke Lind oskadad
Orsak till haveri: Motorstopp på 8.500 m höjd (oljan troligen frusit)
Skador flygplan: Inga
Skador motor: Motorskärning.
Beräknad reparationskostnad: 3.000:- kr
Ur protokoll
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Motorskärning vid flygning på hög höjd
Asp Lind anförde i huvudsak följande:
att han varit beordrad utföra flygning upp till 10000 m höjd
att oljetrycket sjönk till 0 kg å 8500 m höjd, och motorn stannade
att han dök igång motorn varvid oljetrycket blev normalt, men oljetemp steg till 105°
att han kuperade motorn och ansatte landning å F 8 flygfält utan anmärkning.
Uppläst och vidkänt:
Åke Lind
Aspirant
Fanj. Friberg anförde i huvudsak följande:
att han då fpl kom in på uppställningsplatsen konstaterade stort oljelager å sidsn och under kroppen
att oljan tydligen slungats ut genom motorns urluftningsrör
att oljetanken var i det närmaste tom.
Uppläst och vidkänt:
H. Friberg
Fanj.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att oljan troligen stelnat i ledningarna vid flygning å den höga höjden och låga ytterluftstemp, varvid returoljepumpen ej återfört oljan till tanken utan denna tömts.
Barkarby den 11/6 1943
F. Lambert-Meuller
Förhörsledare
H. Friberg
Protokollförare
Beslut:
Motorstörningen har sannolikt inträffat som följd av bristande funktion hos returoljepumpen.
Ingen har genom slarv eller vårdslöshet varit vållande till skadan.
Kronan vidkännes kostnaden för materielens iståndsättande.
Barkarby den 22/6 1943.
L.G. Hägglöf
Chef F 8 depå.
Överlämnat till F 13 1943-10-20 med motor typ My S2 nr 209
Märkning 13-66
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1947-03-17 med motor typ My S2 nr 209. Fpl ej flugits sedan 1946-02-19