268 J 8A

I tjänst 1937-1947
Antal i Flygvapnet: 55 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

268 J 8A

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 10:29

268
J 8A
Typ Gloster Gladiator II
Tillverkare: Gloster Aircraft Co. Ltd., Hucclecote, England

Godkänt 1938-06-09
Levererat till F 1 (F 8 det) 1938-06-10 med motor typ BMy S3 nr 42041
Märkning 8-38
Förråd
Formation 1938-08-08
Överlämnat till F 8 1938-10-01
Förråd
Formation 1939-02-10
Verkstad 1939-04-11. Bl a inf av radiostation, montering av samtliga ksp
Formation 1939-04-27
Verkstad 1939-08-29. Bombupphängningsanordning monterad
Formation 1939-09-06
Förråd 1939-10-05
Verkstad 1939-12-15. Passning av skidställ
Överflyttat till FF 1939-12-21
Till F19
F 8 förråd 1940-03-30
Verkstad 1940-10-26. Liten översyn
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Överlämnat till F 10 1941-01-25 med motor typ BMy S3 nr 42045

Nödlandning 1941-02-06 vid Simrishamn. Märkning 10-16
Motor: BMy S3 nr 42045
Ff vpl Persson oskadad
Orsak till nödlandning: Desorientering
Orsak till haveri: Felbedömning vid nödlandning.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

Till CVM 1941-02-14
Kasserat 1941-03-28
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 268 J 8A

Inläggav Lars Larsson » 13 jun 2022, 13:40

268 nödlandade på Bornholm, Danmark 19410204 på grund av desorientering och bränslebrist.
Piloten vpl korpral Hans Gustav Persson oskadd.

Efter att ha fått bensin från tyskarna på Bornholm flög Persson tillbaka till Sverige 19410206, och det var under den återflygningen som haveriet vid Simrishamn skedde.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till J 8, Gloster Gladiator

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst