Fb 43 / 443, S 3

I tjänst 1924-1935
Antal i Marinens Flygväsende MFV: 6 st
1926-07-01 4 st till Flygvapnet, betecknades S 3

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fb 43 / 443, S 3

Inläggav Lars Larsson » 25 jan 2014, 22:28

43 / 443
S 3
Typ: Caspar S.II / Heinkel HE 2 (Betecknad Hansa typ 42 av Svenska Aero)
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: -
Tillverkningsår: 1924


1924-08-07 Levererad till marinen
1924-07 Till TDS, märkning 43.
? Till Kustflottan, märkning 43
1926-04-26 Till Göteborg.
1926-07-01 Överförd till flygvapnet.
1926-07-23 Haveri vid Vikbådan.
1926-07-24 Till F2 depå,märkning 243.
1929 Till F2 märkning 243, 2443.
1933-09-20 Förstörd av brand på F2 slip.Fattade eld pga bränsleläckage vid start.Ff N.G.K.Karlsson och mekaniker Hegg oskadda.
1933-10-06 Kasserad.

Gångtid: 1200 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Fb 43 / 443, S 3

Inläggav Bengt Ekbladh » 08 apr 2016, 20:30

Lars Larsson skrev::
>> 43 / 443 S 3
1933-09-20 Förstörd av brand på F2 slip.Fattade eld pga bränsleläckage vid start.Ff N.G.K.Karlsson och mekaniker Hegg oskadda.
1933-10-06 Kasserad. >>

Haveriet inträffade i samband med flygning från Hårsfjärden till Hägernäs.

Sedan landning till följd av bränsleläckage fått verkställas på Jungfrufjärden, och mek där dragit förskruvningen och lindat om med isoleringsband, har flygningen fortsatt till Hägernäs, där landning skett u.a. Efter landning och inkörning har fpl förtöjts vid boj. Trots att lukt av bränsle icke förmärkts, så har läckage fortsatt även under den fortsatta flygningen, varvid dock en stor del av det utrunna bränslet ventilerats bort av fartvinden.

Efter förtöjningen vid boj har emellertid läckaget fortsatt, dock utan att bränslet nu avdunstat.
Då motorn efter omkring 10 min åter startats för att förflytta fpl från bojen till slipen, har det utrunna bränslet antänts av avgasflammorna. Fpl har helt förstörts av eld,
medan besättningen (ff N.G.K.Karlsson och mek Hegg) undkommit oskadade.

Orsaken till haveriet har varit brand orsakad av utrunnet bränsle till följd av materialbrott i stickledningens anslutning till bränsleledningen.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst