Sida 1 av 1

Fb 39 / 239

InläggPostat: 25 jan 2014, 19:12
av Lars Larsson
Fb 39 / 239
Typ: Caspar S.1 (Betecknad Hansa typ 32 av Svenska Aero)
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: S
Tillverkningsår: 1923

Monterad hos TDS, Stockholm

1923-09-28 Levererad till marinen
? Till Karlskrona, märkning 39
1924 Till Hårsfjärden, märkning 39
? Till Karlskrona, märkning 39
1926-07-01 Överförd till flygvapnet,baserad på F2, märkning 239.
1926-10-06 Haveri vid Tveglöja,Karlskrona.Felbedömning av höjden vid nattlandningsövning.Ff löjtnant Sköld och fs Ljungström oskadda.
1926-10-06 Kasserad. (Kasserad samma dag som haveri ?)

Gångtid:

Re: Fb 39 / 239

InläggPostat: 26 jan 2014, 14:53
av Bengt Ekbladh
Lars Larsson skrev:Fb 39 / 239
Typ: Caspar S.1 (Betecknad Hansa typ 32 av Svenska Aero)
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: S
Tillverkningsår: 1923
Monterad hos TDS, Stockholm
1923-09-28 Levererad till marinen
? Till Karlskrona, märkning 39
1924 Till Hårsfjärden, märkning 39
? Till Karlskrona, märkning 39
1926-07-01 Överförd till flygvapnet,baserad på F2, märkning 239.
1926-10-06 Haveri vid Tveglöja,Karlskrona.Felbedömning av höjden vid nattlandningsövning.Ff löjtnant Sköld och fs Ljungström oskadda.
1926-10-06 Kasserad. (Kasserad samma dag som haveri ?)
Gångtid:


Fb 39 / 239
Typ: Caspar S.1 (Betecknad Hansa typ 32 av Svenska Aero)
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: R
.
.

Re: Fb 39 / 239

InläggPostat: 15 apr 2016, 20:45
av Bengt Ekbladh
>>1926-10-06 Haveri vid Tveglöja,Karlskrona.Felbedömning av höjden vid nattlandningsövning.Ff löjtnant Sköld och fs Ljungström oskadda.
1926-10-06 Kasserad. (Kasserad samma dag som haveri ?)>>

1926-10-06 -- S 2 -- 239 -- F 2 K NO Tvegölja (Karlskrona)
Haveriet har inträffat vid nattlandningsövning med de Holtska landningsljusen. För den händelse svårigheter skulle uppstå har som reserv nattlandningsbojar varit utlagda. Efter omkring 10 min flygning har ff på omkring 200 m höjd tänt höger landningsljus. Strax därefter han ff försökt att även tända vänster landningsljus, vilket dock ej fungerat. Som hjälp vid höjdbestämningen inför mörkerlandningen har ff hållit en klabb till vänster om flygriktningen under uppsikt. I samband med att höger landningsljus tänts har dock klabben försvunnit ut ur blickfältet.
Utan att ff eller fs dessförinnan kunnat observera vattenytan, har fpl tagit vatten under vanlig glidflykt. I samband med anslaget mot vattenytan har flottörerna skurit ner, och fpl därpå kapotterat samt blivit flytande i vattenytan.
Vid nedslaget har fs (Ljungström) slungats ut ur fpl och kommit helt fri. Fs har simmat till stabilisatorn och inväntat flygstationens motorbåt. Ff (Sköld) har lyckats frigöra sig från fastbindningsremmarna samt tagit sig upp på flygkroppen, vilken legat i vattenytan. Besättningen har bärgats efter 8-10 min av flygstationens motorbåt.
Orsaken till haveriet har varit felbedömning av höjd vid nattlandning i samband med övning i mörkerlandning med användande av de Holtska landningsljusen.
källa http://www.svfplhist.com/
kontakt 67