Första haveriet med en T18, märkt F17, skedde den 29 juli 1948, vid Karlsnäsgården, 6,5 km norr om Bredåkra.
Flygplanet (18334) märkt röd P, hamnade i okontrollerat läge.
Haveriet inträffade under en förbandsflygning i grupp på 650 m höjd över fältet. Övningen avsåg samling under sväng efter start. Samtliga förare i gruppen var elever (GFSU:1). Det havererade flygplanet låg som nr 4 i gruppen.
Inför den elfte överflygningen har en normal vänstersväng gjorts, avsedd att omfatta 180 grader. Efter lite mer än halva svängen närmade sig fpl nr 4 till fpl nr 3 och avståndet mellan fyrans högra vingspets och treans fena minskade till ca 1 meter.
För att undvika en kollision så ansatte troligen föraren i fyran vänster sidroder på ett sådant sätt att sidoroderanblåsning uppstod. Därvid gick fpl snabbt över i ryggläge och i brant vinkel dykt mot marken. Under dykningen lyckades föraren rolla upp fpl till rättvänt läge. Däremot var höjden för låg för att få det ur dykningen. I ca 45 graders vinkel, liggande rätt på vingarna, träffade fpl den stenbundna marken och fattade eld. Flygplandelar slngades iväg 75 meter från nedslagsplatsen. Besättningen, bestående av flygförare Bror Andersson och Flygsignalist Sven Johansson omkom omedelbart vid nedslaget.
En reflektion som gjordes i samband med haveriutredningen är att värmen i förarrummet orsakad av stark solstrålning och hög yttertemperatur kan ha satt ned förarens reaktionsförmåga och därvid haft inverkan på händelseförloppet.
Noterbart är att som gruppchef under övningen har elev tjänstgjort och från marken har flygningen endast övervakats av elever, men detta har inte påverkat händelseförloppet. En övning av denna art skall den övervakas av ff-utbildad off eller uoff.
En annan not är att manöverstången till fpl kursstyrning var enligt order bortkopplad och urmonterad, varför ofrivillig inkoppling inte kunnat ske.
http://www.quintus72.se/31285284