Sida 1 av 1

18250 B 18B

InläggPostat: 10 aug 2014, 08:50
av Leif Fredin
18250
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-11-01. Motorer typ DB605 nr (V) 2137, nr (H) 2144
Godkänt 1946-11-11
Till CVV; reparation. Påbörjad 1948-04-26, klar 1949-02-13
Märkning 1-röd P (1949-02)
Till SAAB 1949-02-25 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-19
Avhämtat 1949-04-27
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-05-04.
Klar 1949-05-20
Klar för leverans 1949-06-01.
Levererat 1949-06-01
Överlämnat till F 7 1949-06-10. Gångtid total 257.15 tim. Efter LF 3.10 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2714. Gång-tid total 3.10 tim, nr (H) 2571. Gångtid total 56.30 tim. Efter SM 3.10 tim

Skaderapport 1950-01-20. Märkning 7-gul A

Överlämnat till F 17 1951-04-09 som lån
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16

Haveri 1952-04-09 vid F 1, Hässlö

Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 569 tim, efter LF 312 tim, antal flygningar 387 st. Demonteras vid CVV. CVV får i samråd med CFA behålla detaljer från dessa fpl som reservdelar i den utsträckning det av CVV anses erforderligt.

Re: 18250 B 18B

InläggPostat: 17 jan 2019, 22:13
av Bengt Ekbladh
18250
...
Reservdelsflygplan efter haveri 520409 vid F 1, Hässlö.
Vid landning efter instrumentflygning F 17 - F 1 fällde ff ut landstället och fsig anmälde att knopparna var i läge
"landstället helt ute". Ff förvissade sig själv om att landstället var helt ute genom att kontrollera överknäckningen
och indikatorinstrumentet. Strax före sättningen kom några kytt som gjorde att höger hjul tog mark något före
vänster hjul och fpl fick några smärre studsar. Sedan fpl rullat 200-300 m kände ff en svag girtendens åt höger
och strax därefter började fpl luta över åt höger. Ff anmälde till TL att han förmodligen hade punktering men
TL svarade att höger landställsben höll på att vika sig och att motorn skulle kuperas. Ff kuperade motorn
och strax efter att propellern stannat sjönk fpl ned på höger vinge, svängde ett kvarts varv och stannade.
Ff, fs och fsig undkom oskadda men fpl totalhavererade.
Haveriorsak: Brott på höger indragningsstötta pga att nedre infästningsbeslaget svarvats ur olämpligt
vid tillverkningen (jmf haveri 470207 med fpl B 18A nr 18151). (ARM, SFF)