18242 B 18B
…
OM Haveriet 1949-06-27 på en mosse söder Delary. Märkning 14-gul A
Besättningen ff vicekorpral Folke Roland Sjögren (GFSU:1), fsig korpral Karl-Erik Gerhard Segerman (GFSU:fsig) oskadad.
...
Folke Roland Sjögren berättar::
"Efter detta blev han Fänrik med placering vid F14 Halmstad – och var tillbaka till
samma flygflottilj som han tidigare arbetat på som motormontör på Avd 6. Här blev det att flyga in sej på SAAB B18B
Under en navigeringsflygning fick Sjögren uppleva sitt första – och enda – haveri under åren i Flygvapnet.
Detta flyghaveri hade kunnat sluta mycket illa – men Ödets Gudinna synes ha varit på sitt bästa humör denna dag och
såg till att det inte blev några tidningsrubriker med svarta kanter vilket tyvärr i tidningarna var alltför ofta
förekommande i flygsammanhang vid denna tid. I
en tidningsartikel berättar signalisten i baksitsen, Segerman, om händelsen:
”Det uppstod plötsligt missljud från ena motorn – Daimler Bentz DB 605. Den sjönk snabbt i varv och på ovansidan av
motorinklädnaden såg han från sin plats hur det öppnades hål ur vilka det genast började att strömma ut olja – samtidigt
som det verkade som om det var något som rörde sej under plåten.
Sjögren flöjlade propellern på den aktuella sidan och intog beredskap för enmotorflygning, varefter kursen lades om för
flygning mot hemmabasen. Men efter en stund började även den andra sidans motor att krångla – för att till sist stanna helt.
Signalisten Segerman hann att få iväg ett nödmeddelande med hjälp av telegrafnyckeln, varefter han lossade stolremmarna och
gjorde sej beredd för uthopp. (Han satt vänd i flygriktningen på grund av att
detta flygplan var ett av de fåtaliga B18B
som var ombyggt till dubbel kommando). Men Sjögren gav honom genast order att stanna kvar, eftersom höjden snabbt hunnit
bli för låg för att kunna genomföra ett säkert fallskärmshopp – samt meddelade han avsåg att nödlanda.
Det utvalda fältet – som visade sej vara en mosse – var i kortaste laget med grov skog i slutändan.
Sjögren lade planet i en brant dykning för att få ned höjden lagom till kanten där mossen började.
Men som en följd av detta gick farten upp – vilket inte gynnade situationen.
Signalist Segerman hade inte hunnit spänna fast sej när planet tog mark och sedan med hög hastighet kanade på buken i
riktning mot skogen, när
på slutet högermotorn slog i en uppdikad jordvall varvid flygplanet vände 180 grader – och
fortsatte med stjärten före mot skogen. Segerman skrev att han beundrade Sjögrens kylighet när han tryckte ned GUL ADAM i 250 km/tim.
genom björkarna på blötmossen där någonstans i ”Mörkaste Småland” i närheten av Delary.
Efter flera smällar och en hård stöt – sedan vart allt overkligt tyst – tills jag hörde Sjögren ropa: ”Segerman,
vi måste fort ut ur kärran – den kan explodera!” Väl ute kastade vi oss i skydd bakom en stor sten.
Där kunde vi höra hur bränsle läckte ut från tankarna – men någon brand blev det inte.
Själva var vi oskadade, men flygplanet –
GUL ADAM med serienumret 18242 blev skrot...
....
OBS BILD finns av besättningen framför det havererade 18242.…(sid 11)
Orsaken till att den första motorn stannade visade sej bero på vevstaksbrott.
(Det var vevstaksbitar som signalisten sett röra sej i överkanten av inklädnadsplåten – efter att ha gått igenomvevhuset).
Som ett kuriosum kan nämnas, att signalisten Segerman lyckades få med sej
radions sändarnyckel från det havererade planet,
vilken skänktes till Flygvapenmuseum för att
monteras i den B18B som restaurerats och står utställd där som enda bevarade
exemplaret av denna typ i Sverige. Där kan sändarnyckeln framledes beskådas. Här kan man verkligen använda ordet Återanvändning!
...
Kolla i Propellerbladet nr.72
http://www.ffvk.se/Helapb2010web.pdf ...
Leif Fredin skrev::
Till CVV för haverireparation. Påbörjad 1949-08-05, klar 1951-11-23
Kasserat 1953-12-31.
...
Min fråga...Kom verkligen 18242 i luften efter haveriet i mossen söder Delary ?
(kolla bilden)