18235 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18235 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 10 aug 2014, 06:43

18235
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-06-28
Överlämnat till Fc 1946-06-28 som lån. Motorer typ DB 605 nr (V) 2094, nr (H) 00853.
Godkänt 1946-08-01

Haveri 1946-08-02 vid F 3, Malmen
Besättningen ff fanjunkare P E A Ahlqvist revbensbrott, fs ing S E B Birgander lårbensbrott, fs ing Lars E L Ehrnfelt omkom
Skadornas omfattning: Totalhaveri.
Orsak till haveri: Motorstopp på höger motor

Kasserat 1946-09-24. Gångtid 10:40 tim. Med motorer typ DB605 nr 2094, 00853
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18235 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 21:55

18235
...
Totalhaveri 460802 vid F 3, Malmen. Haveriet inträffade under provflygning (fpl utlånat till FC)
på 11.000 m med tysk-tillverkade motorer försedda med modifierat luftintag.
Efter motorstopp på höger motor beslöt ff sig för en enmotorlandning men under utflytningen bedömde ff
att landningen skulle misslyckas och drog på vänster motor i avsikt att gå om. Sannolikt ställde ff
i samband med detta om landställs- och vingklaffsreglagen till läge "IN".
Under försöket att gå om har dock fpl överstegrats och med icke fullt infällt landställ tangerat marken med stjärtpartiet
och höger landställshjul varvid fpl vikt sig och störtat utanför fältgränsen, kolliderat med en barack
och därefter med några träd. Nospartiet demolerades och motorerna trycktes in i detta.
Fpl-kroppen bröts av i höjd med vingens bakkant. Ff (fj P E A Ahlqvist) fick revbensbrott, fsig (ing S E B Birgander) fick lårbensbrott
men fs (ing L E L Ehrnfelt) som inte var fastspänd, kastades delvis ut ur fpl och omkom.
Haveriorsak: Motorstopp på höger motor pga brott på en kuggkrans i hjälpapparathuset varvid drivningen
av samtliga hjälpapparater till höger motor upphört, varpå motorn skurit och även landställets och vingklaffarnas
in- och utfällningsmekanismer arbetat långsammare än normalt.
Detta har sannolikt varit en bidragande orsak till att ff felbedömt för långt vid landningen.
Ff har felbedömt möjligheten att från ett läge med landställ och klaffar ute, på 1 m höjd,
dra på och verkställa nytt landningsförsök med endast en motor dragande. (ARM, SFF)
Bengt Ekbladh
 

Re: 18235 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 jun 2019, 17:26

18235 B 18B

OM totalhaveriet 460802 vid skjutgropen vid F 3....under prov med Tyska DB 605 och modifierat luftintag.
Planet utlånat till FC från F14

Läs mer i PROPELLERBLADET …nr 71.sidorna...7 till 14
http://www.ffvk.se/Helapb2009web.pdf

en enl. mig intressant detalj..

Motorn DB 605 var svartmålad, vilket betydde att det var en tysktillverkad motor. (B18B var i början utrustad med en tysk och en svenskbyggd motor av säkerhetsskäl, enär de tyska motorerna ansågs mindre driftsäkra. (De svenskbyggda motorerna var grönmålade).

http://www.ffvk.se/Helapb2009web.pdf
mer kan läsas om haveriet i B18 boken sid 135.
Bla. Tysktillverkade DB 605 i J21 byttes till Svensktillverkade och ingen? B18B fick ha mer än EN tysk motor.
Bengt Ekbladh
 

Re: 18235 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 jun 2019, 22:53

18235 B 18B
´´´
Överlämnat till Fc 1946-06-28 som lån. Motorer typ DB 605 nr (V) 2094, nr (H) 00853.
Har inte kollat "vem" som tillverkat vad....men färgen frågas fortfarande.

Fb ...var dom alltid grå, enligt en jag pratat med som jobbat med SAAB 18.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst