18209 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18209 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 07 aug 2014, 09:28

18209
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-05-06. Motorer typ DB605 nr (V) 01003, nr (H) 2037
Godkänt 1946-05-10

Nödlandning 1947-08-12 vid F 14
Motorer: DB605 nr V 2382, H 2351
Besättningen ff korpral Stig Ture Walter Nordin (GFSU:2), fsig fanjunkare Erik Gösta Larsson (FFSU oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Framkroppen högra sida omedelbart ovanför bukpansar deformerad. Mellankropp, landningsställs- och bombluckor deformerade. Bakkropp, hela undersidan intryckt.
Motorer och propellrar: Vätskekylare, kamaxelkåpor och insugningsrör deformerade. Samtliga propellerblad böjda.
Beräknad kostnad fpl 6.000:- kr, motorer och propellrar 14.000:- kr. Summa 20.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning. Haveriet sannolikt föranlett av materielfel med motorstörning som följd. Vid försök till landning på fältet har ff genom felbedömning kommit för långt och varit tvungen buklanda utanför fältet.

Verkstad; reparation. Påbörjad 1947-08-12 (?), klar 1947-11-12
Till CVV för reparation. Påbörjad 1948-10-03, klar 1948-03-22
Märkning 14-blå G (1949-04)
Till SAAB 1949-04-25 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-06-13
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-06-17.
Klar 1949-07-07
Klar för leverans 1949-07-14.
Levererat 1949-07-15

Totalhaveri 1950-03-20 vid Karlsro, 700 m SO F 14 flygfält. Märkning 14-blå G

Kasserat 1951-09-18. Gångtid total 345 tim, antal flygningar 374 st
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18209 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 21:19

18209
...
Totalhaveri 500320 vid Karlsro, 700 m SO F 14 flygfält. Fpl startade som nr 2 inför en bombfällningsövning och fick på 15 m höjd ett kytt
som han parerade med vänster skevroder varefter skevrodret fastnade och ff lyckades inte att återföra det till neutralläge.
I 40° bankning och fullt sidoroderutslag kunde ff manövrera fpl till nödlandning på ett öppet fält nära bebyggelse.
Ff tog in landstället, nosen doppad och för att inte landa i ett drivhus försökte ff "hissa" fpl över en poppelhäck men
fpl slog i topparna och vänster fena slogs av. Fpl tog mjukt mark efter 30 m, rutschade 55 m, vred sig 90° och vätskekylare,
bukpansar mm slets bort. Ff (kn, FFSU) oskadad och fsig (fu) lättare benskada. Skevroderlåsningen inträffade sannolikt
pga roderlåsspaken inte varit i ingrepp i läge "FRI". Vid skevroderutslaget har den förts åt sidan varvid viss, dock ej stum,
låsning skett. Roderlåsning på detta sätt har ej tidigare förekommit
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst