18197 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18197 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 06 aug 2014, 16:26

18197
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

1945-12. På grund av brist på motorer genom försenade motorleveranser lämnade fpl slutmonteringen utan motorinstallationer och uppställdes i förråd.

Levererat till F 1 1947-10-17
Godkänt 1947-10-24
Till CVV; reparation. Påbörjad 1948-08-08 (?), klar 1948-10-18
Till SAAB 1948-11-10 för införande av katapultstolar m m.
Godkänt av FF kontrollant 1949-02-15
Avhämtat 1949-02-25
Till CVV 1949-02-26. Motorer typ DB605 nr (V) 3005, nr (H) 3023
Överlämnat till F 7 1949-03-19 som lån jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 44.50 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 3005. Gångtid total 44.50 tim, nr (H) 3023. Gångtid total 44.50 tim
Överlämnat till F 14 1949-04-25 som lån jämlikt FoB 37/49. Gångtid total 53.45 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 3005. Gångtid total 53.45 tim, nr (H) 3023. Gångtid total 53.45 tim
Överlämnat till F 7 uppbörd 1949-12-16 jämlikt Fo B 87/49 p 35. Gångtid total 136.10 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 3005. Gångtid total 136.10 tim, nr (H) 3023. Gångtid total 136.10 tim
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-01-29.
Modifiering klar 1951-02-19.
Klart för leverans 1951-03-01.
Fpl hämtat 1951-03-05.
Överlämnat till F 17 1951-04-12 som lån
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till CVV 1952-04-18 för 400-tim tillsyn.
Klar 1952-05-20

Haveri 1953-07-10 vid F 17. Kollision på marken med B 3 nr 125. Märkning 17-grön F
Motorer typ DB 605 nr V 2132, H 2412
Besättningen 1. mek. korpral Olof Harry Ingemar Augustsson, bitr. mek. vpl Ingemar Fredlund oskadad
Materielskadornas omfattning: Höger och vänster fena deformerade. Höger och vänster sidoroder deformerade. Höger vingspets och yttervinge söndersargade i plåtklädsel.
Beräknade kostnader för iståndsättande 1.000:- kr
Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Kollision mellan fpl 18197 och B 3 nr 125/04 vid uppkörning av fpl 18197.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Markytan har icke motstått trycket från bromsklotsens bottenram utan brustit. Ren olyckshändelse synes föreligga. För att förebygga likartade haverier, föreslås:
1. Fpl uppställes vid uppkörning så att det icke kan koma i kontakt med kringstående fpl om den ena bromsklotsen lossnar.
2. Nuvarande bromsklotsar modifieras med bärplatta. (Förslag vid tekniskt sammanträde den 11/7).

Kallinge den 14/7 1953
Jufors
Ordförande
/Rune Neman
Protokollförare

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan vidkännes kostnaden.
Materielen iordningställes genom avd VI försorg.
Bromsklotsarna modifieras enligt förslag.

Kallinge den 17/7 1953
Sten Nyström
Fljch
/S Nyström

Till F 17 verkstad för haverireparation.
Påbörjad 1953-08-10.
Klar 1953-08-15
Kasserat 1955-06-08. Gångtid total 850 tim, antal flygningar 830 st. Motor typ DB605 nr 2403, gångtid total 248 tim, efter SM 203 tim.
Anmärkningar: PS-18 installation överflyttat till annat fpl.
Senast redigerad av Leif Fredin 08 maj 2016, 15:30, redigerad totalt 4 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18197 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 aug 2014, 20:53

Leif Fredin skrev:18197 B 18B........
Haveri 1953-07-10 vid F 17. Kollision på marken med B 3 nr 125/04 . Märkning 17-grön F

Anmärkningar: PS-18 installation överflyttat till annat fpl.


Mycket intressant!

Första ggn.jag ser en PS-18 kopplad till en specifik B18B.((18197))
Att ett antal (hur många?) B18B och kanske även några T18B försågs med PS-18/A är känt.
De var avsedda som ”stigfinnare” ../målfinnare och skall ha använts vid tex.minfällning i mörker eller ljusbombfällningar.

18197 var märkt F17-grön F
Några andra plan vid F17 var märkta Grön.. (samt en del även Svart.)
Då detta är unikt... åtminstone för F17.. och därför var nog? Även dessa plan PS-18 försedda....eller?

Söker mer info om PS-18 försedda plan i Kallinge i början/mitten av -50-talet.
Kanske du har mer info?
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst