18190 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18190 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 05 aug 2014, 10:59

18190
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Till Fc 1946-02-15 som lån från SAAB/L. Motorer typ DB 605 nr (V) 2054, nr (H) 03730
Motorbyte påbörjad 1947-09-12.
Klar 1947-10-10. Motor typ DB 605 nr (V) 2431 inmonterad.
Överlämnat till F 7 1948-12-03. Motorer typ DB 605 nr (V) 2431, nr (H) 03730
Godkänt 1948-12-21
Märkning 7-röd G (1949-03)
Till SAAB 1949-03-07 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-05-07
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-06-17.
Klar 1949-07-07
Klar för leverans 1949-07-12.
Levererat 1949-07-13

Totalhaveri 1949-08-19 vid Tubbetorps mosse, 3 km norr Fåglavik, Herrljunga. Märkning 7-röd G
Besättningen, ff fänrik L Arthur Larsson, fsig furir E A Persson räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1949-10-04. Gångtid 103.50 tim. Antal flygningar 190 st. Med motor typ TDB 605 nr 03730, typ DB 605 nr 2431
Motor typ TDB 605 härmed utgången.
Senast redigerad av Leif Fredin 15 jan 2016, 11:54, redigerad totalt 3 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18190 B 18B

Inläggav Klas Andersson » 07 sep 2015, 15:01

Detta var infört i Nya Lidköping Tidning 21 Augusti 2015
skanna0002.jpg

skanna0003.jpg
skanna0003.jpg (299.3 KiB) Visad 5563 gånger

skanna0004.jpg
skanna0004.jpg (293.74 KiB) Visad 5563 gånger
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 18190 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 17:20

...
Totalhaveri 490819 vid Tubbetorps mosse, 3 km N Fåglavik, Herrljunga. Haveriet inträffade under luftstridsöving mellan bombfpl ur F 7 och jaktfpl ur F 9. Efter ett pass undanmaövrer med svängar med 50 graders bankning och belastning 3-4 G har jaktfpl per radio meddelat: "Jag avbryter, jag går hem och landar", vilket ff kvitterat. Ff gjorde en kraftig vänstersväng, bankning 50 grader med hastighet 400 km/h och drog spaken kraftigt bakåt, varvid sidorodret slog ut till fullt utslag åt höger, samtidigt som en kraftig smäll hördes och fpl blev manöverodugligt. Fsig beordrades faskutsprång och ff såg fsig lämna fpl med katapultstolen. Ff kastade huven genom nödfällning och drog upprepade gånger i remmen till stolutlösningen. Då denna inte fungerade, lossade ff sina fastbindningsremmar, tog tag i främre huven och hävde sig upp. Så snart han kom upp ur stolen, flög han framåt över huven samt framför och under höger motor och utlöste sedan fask. Ff (fk L A Larsson) och fsig (fu E A Persson) oskadda. Ff landade i en trädtopp, varifrån han klättrade ned. Fpl slog ned i en mosse.
Haveriorsak: Utmattningsbrott på stabilisatorns infästning vid kroppen.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst