18192 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18192 B 18B

Inläggav Leif Fredin » 06 aug 2014, 16:20

18192
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-01-16
Godkänt 1946-01-24

Nödlandning 1946-02-10. Märkning 14-röd L
Motorer: DB605 nr V 2007, H 2003
Besättningen ff löjtnant Paulsson smärre skärsår i ansiktet och händerna, fs vicekorpral Blomberg, fsig fanjunkare Hyberg oskadade.
Skadornas omfattning:
Fpl. Bakkroppen knäckt vid kronmärket. Nosen helt krossad. Stjärtstyrverket avslaget. Fpl översida stora skador. Landstället oskadat. Fpl översänt till CVV för reparation.
Motor V, H: Inga synliga skador. Motorerna översända till CVM för undersökning och eventuell reparation.
Propellrar: Deformerade. Översända till CVV för reparation.
Utrustning: Inga synliga skador.
Markskador: Smärre markskador vid strandremsa.
Orsak till haveri: Nödlandning. Fpl nödlandat på grund av dåligt väder, varvid fpl gått på nosen och därvid slagit runt och blivit liggande på rygg.

Till CVV 1946-02-10 för reparation.
Klar 1947-05-13
Märkning 14-gul B (1949-02)
Till SAAB 1949-02-15 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-27
Avhämtat 1949-05-05
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-05-13.
Klar 1949-05-30
Klar för leverans 1949-06-10.
Levererat 1949-06-13
Överlämnat till F 17 1949-11-01 jml Esko. Gångtid total 288.55 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2173. Gångtid total 248.55 tim. Efter SM 72.40 tim, nr (H) 2086. Gångtid total 256.40 tim. Efter SM 72.40 tim

Haveri 1949-12-13. Märkning 17-gul B

Överlämnat till F 14 1950-07-07. Gångtid total 336.55 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2144. Gångtid total 402.55 tim, efter SM 2.15 tim, nr (H) 2086. Gångtid total 304.40 tim, efter SM 120.40 tim.
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-08-10
Modifiering klar 1950-09-14.
Klart för leverans 1950-09-25.
Fpl hämtat 1950-09-27.
Till CVV fö; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1951-04-14 (?).
Klar 1951-10-21
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 95 tim. Motor typ DB605 V nr 2271, gångtid efter SM 95 tim, H nr 2725, gångtid efter SM 95tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 18192 B 18B

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 jan 2019, 17:43

18192 B 18B
...
Om Nödlandingen 460210 vid Norasundet 30 km NNO Härnösand. Flygplanet skar ner i en råk och slog runt med svåra skador på stjärtpartiet men reparerades och kom åter i tjänst.
Avfördes 1953 pga reducering av typen.
Bengt Ekbladh
 

Re: 18192 B 18B

Inläggav Per f » 25 jan 2021, 00:41

Den här bilden måste vara 18192?
Bild
https://vhlm.kulturhotell.se/items/show/45576
Per f
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 mar 2017, 23:40


Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst