17003 B 17B, S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17003 B 17B, S 17B

Inläggav Leif Fredin » 08 jun 2014, 10:24

17003
B 17B
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Till F 6 1942-08-08. Motor typ My XXIV nr 685
Överlämnat till F 7 1942-08-31
Godkänt 1942-09-01 i version som landflygplan

Nödlandning 1943-05-26 på krigsflygfält 20. Märkning 7-13
Total gångtid: 179.25 tim
Motor typ My XXIV nr 685
Total gångtid: 182.42 tim
Besättningen ff furir 8002 Arne Jansson, fsk vpl 313 Åke Andersson oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av motorstörning.
Skador flygplan: Skador på vingar och roder, kroppens stjärtparti, sporrhjulet
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 20.000:- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Nödlandning på krigsflygfält 20 p.g.a. motorstörning, varvid fpl rullade utanför föltet och havererade (roder, kroppens stjärtparti, sporrhjulet).
Ff furir 8002-5-37 Jansson
Fsk vpl 313-15-42 Andersson

Furir Jansson anförde i huvudsak följande:

Se bilaga 1.

Bilaga 1.

Furir 8002 Jansson var ff i fpl 13 (17003) den 26/5 och beordrad utföra bombfällning mot bombmålet vid Parkudden strax NO Hindens Rev. I baksits var kommenderad vpl fsk 313 Andersson.
Efter 3 dykningar då han låg i stigning på 1200 m höjd började motorn kraftigt skaka. Stark lukt av bränt gummi förmärktes i kabinen. J. beordrade fsk att slå ifrån radion i tron att omformaren i denna gått varm. J. drog av gasen och drog åter på, varvid skakningarna återkommo kraftigare; de voro så kraftiga att J. ansåg risk föreligga att motorn skulle lossna. Vid motorvarv under 1000 v/min förmärktes ingen störning. Ju mer varvet ökades, desto kraftigare blevo skakningarna. Dova dunkningar (som om en vevstake vore av) hördes från motorn, dock inga misständningar.
J. kopplade om till reservtanken och kontrollerade reglage och instrument. (oljetryck = 6 kg, bränsle = 0,15 kg., oljetemp = 65° cyltemp = 160°, varv före störning = 2250, kylklaffarna stängda, kalluft).
Fpl befann sig vid störningarnas början över basen på Hindens Rev. J. trodde först, att han måste landa omedelbart, men fann att han kunde nå fram till fält 20. Han drog av gasen och planerade mot detta fält, vilket han passerade i medvind, kurs 180° på 400 m höjd. Han observerade en mängd jordhögar m.m. vid arbetena på banorna, endast fältets norra del såg användbart ut. J. avsåg först ”maglanda” men bestämde sig på 400 m höjd för att landa med stället ute, enär han ansåg det för troligt, att det skulle lyckas. Sista insvängningen gjordes på 190 m höjd en bra bit från fältet bortom en skogshöjd. J. fällde ut stället, och därefter klaffarna. Han passerade skogshöjden endast ett par meter över densamma. Farten då klaffarna fälldes ut var 180 km/tim. Fpl tog dock mark något längre fram än vad J. beräknat och rullade med god fart mot fältkanten. För att icke vid ground loop på fältet riskera landstället bedömde J. det vara bättre att fortsätta rakt fram där terrängen såg någorlunda jämn ut än att bromsa. Bromsarna voro utan anmärkning men J. var dessutom rädd för kaputering ty dylikt hade på annan flj inträffat tidigare. Dessutom hade J. bestämt sig för att hoppa över ett stort dike han sett tidigare. En bidragande orsak till att han inte bromsade var också att han måste koncentrera sig på att hålla undan för en kreatursflock en bit fram. J. lyckades hoppa över staketet och ett dike. Fpl kom ut på en ojämn äng och korsade några diken, varvid sporren gick in. Härefter stannade fpl efter några m rullning.
Under utrullningen stängde J. bränslekranen, kuperade och slog ifrån huvudströmmen p g a bedömd risk för kaputtering.
J. hade inte mer att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Arne Jansson
Furir 8002

Vpl 313 Andersson anförde i huvudsak följande:
A. kände lukten i kabinen och slog på J. order först ifrån och sedan till radion. A. ansåg att landningen utfördes på ett förtjänstfullt sätt och vitsordade J. uppgifter.
A. hade intet ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Åke Andersson
Vpl 313

Korpral 8055 Boström anförde i huvudsak följande:
B, tjänstgjorde som 1. mek på fpl 17003. På motorn hade han inga anmärkningar förekommit; fpl hade gåt föregående pass med samma ff utan anmärkning. Tändstiften hade varit borttagna föregående vecka vid 10 timmars översyn. Samtliga stift blevo sedan enl B. förmenande ordentligt dragna. Därefter och intill haveriet har kontroll av dragningen icke ägt rum.
B. hade intet mer att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Erik Boström
Korpral

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
På grund av motorstörningar har nödlandning utförts på fält 20.
Ff har därvid haft för hög fart varför fpl sattes för långt in på fältet. Omständigheterna under landningen hava dock varit försvårande enär han dels varit tvungen att landa över mask dels varit osäker på var han kunde sätta fpl utan risk för att köra på grushögar, arbetare, boskap eller över diken.
Skiss av fält och spår, se bilaga 2.

Fältpost 80135 den 26/5 1943
Jean Dubois
Förhörsledare
C.G. Simmons
Protokollförare

Bilaga 2.

Bild

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren synes icke hava brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan, tit 18, vidkännes kostnaden.

Såtenäs den 6/7 1943
Hugo Svenow
Tjf Depåchef
/Sixten Barenthein

Nödlandning 1943-12-07. Märkning 7-blå J
Motor: My XXIV nr 685
Ff vpl Åman oskadad
Beräknad reparationskostnad 20.000:- kr

Till CVM; liten översyn. Påbörjad 1944-02-25. klar 1944-05-09

Haveri 1944-07-06. Märkning 7-blå J
Motor: My XXIV nr 503
Besättningen ff resoffasp Winther, fsig furir Johansson oskadad
Orsak till haveri: Groundloop i samband med landning.
Skador flygplan: Skador å vänster landställsben.
Beräknad reparationskostnad 750:- kr

Överlämnat till F 3 1945-03-06
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVM 1946-08-09 för motorbyte. Motor typ My XXIV nr 503
Anmäld klar 1946-08-20. Motor typ My XXIV nr 741 inmonterad.
Till F 3 1946-08-20.
Till CVV 1947-01-31 för begränsad översyn, motorbyte. Motor typ My XXIV nr 741.
Påbörjad 1947-02-26
Överlämnat till F 1 uppbörd 1947-05-20
Från CVV till F 1 1947-10-15
Kasserat 1952-04-23. Gångtid total 731 tim, efter LF 247 tim. Antal flygningar 1089 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst