17221 B 17C

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17221 B 17C

Inläggav Leif Fredin » 04 jun 2014, 09:43

17221
B 17C
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 7 1943-06-18
Godkänt 1943-06-30

Nödlandning 1944-09-11. Märkning 7-röd L
Motor: PP XI nr 6819
Besättningen ff furir Berglin, fsig furir Anderstedt oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar.
Skador motor: Motorn skurit.
Beräknad reparationskostnad 15.000:- kr

Haveri 1945-03-06. Märkning 7-röd L
Motor: PP XI nr 6466
Ff furir Kåvestam oskadad
Orsak till haveri: Kollision med bensinfat på marken.
Skador flygplan: Skador å höjdroder.
Beräknad reparationskostnad 75:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-07-09. Märkning 7-röd N
Motor: PP XI nr 6466
Besättningen furir Rosén, fsig furir Ahnblom oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar
Skador motor: Ventilsätet i cyl 3 lossnat
Beräknad reparationskostnad 2.900:- kr

Haveri 1946-09-25 vid Gällnäsudd.
Motor: PP XI nr 6582
Besättningen ff furir Karl Valdimer Lindgren (GFSU:1) oskadad, fsig furir Axel Wallentin Johansson ättare knäskada, kraftigt slag i ryggen.
Orsak till haveri: Motorstopp på grund av skärning, propelleraxeln skurits av.
Skadornas omfattning: Fpl totalhavererat. Propeller totalhavererat. Motor föreslagen till kass
Beräknad kostnad 30.000:- kr

Kasserat 1946-10-28. Gångtid 484 tim. Antal flygningar 530 st. Höga reparationskostnader.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17221 B 17C

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 jun 2019, 19:23

17221 B 17C

Haveri 1946-09-25 vid Gällnäsudd.

Det var dykanfall i grupp från 1500m till 600m med utflygning på lägsta höjd.
Motorn började skaka kraftigt och stannar.
Ff ansätter nödlandning på en åker, kolliderar med 2 kraftledningsstolpar = Totalhaveri.
Besättningen ff (fu/GFSU:1) Karl Valdimer Lindgren (GFSU:1) oskadad, fsig furir Axel Wallentin Johansson lättare knäskada, kraftigt slag i ryggen.
Orsak till haveri: Motorstopp på grund av skärning, propelleraxeln skurits (skjuvats!) av.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst