17127 S 17BL, S 17BS

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17127 S 17BL, S 17BS

Inläggav Leif Fredin » 18 maj 2014, 10:05

17127
S 17BL
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 27

Levererat till F 2 1942-07-13. Motor typ My XXIV nr 706
Godkänt 1942-07-24 i version som landflygplan

Haveri 1943-02-12 vid Norrköping. Märkning 2-38. Tillhörde F 2 det. Norrköping
Total gångtid: 72.30 tim
Motor typ My XXIV nr 706
Mekaniker korpral 166 Bengt Pettersson oskadad
Orsak till haveri: Vid förflyttning på marken råkade fpl i hastig vänstersnurrning p g a stark vind.
Skador flygplan: Höger vinge skadad.
Skador motor: Inga
Beräknad reparationskostnad: 1.200:;- kr

Ur protokoll

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport enl bilaga 1.

Bilaga 1.

RAPPORT
Över händelseförloppet vid haveri med fpl 17127/38 på marken
den 12/2 1943 vid flygfältet i Norrköping.


Vid uppkörning av flygplanets motor för kontroll bränsletryck hade fpl svårighet att stå stilla på grund av det hala och dåliga väglaget varför fpl skulle flyttas till bredvidliggande cementplatta,
Vid tillfället rådde mycket stark vind varvid hård gas fick lov att användas. Härvid råkade fpl i en hastig vänstersnurrning så att höger vinge kolliderade med hangarhörnan då en kraftig intryckning deformerade framkanten på ett område c:a ½ meter från vingnocken och 2 dm djupt.
Vid tillfället kördes fpl av dess förste mekaniker K 166 Pettersson.

Norrköping den 12/2 1943.
Gösta Wettergren
Flygplanmästare…

K 166 Pettersson anförde i huvudsak följande:
att han kört upp fpl-motor för kontroll av bränsletryck,
att fpl hade svårt att stå stilla på grund av det hala och dåliga väglaget,
att P. därvid beslöt förflytta fpl till den bredvid liggande cementplattan,
att hård vind rådde vid tillfället, varför relativt mycket gas fick användas,
att fpl härvid råkade i vänstersnurrning,
att högervinge härvid kolliderade med hangarhörnet, varvid vingen intrycktes i framkanten c:a ½ meter från vingnocken till ett djup av 2 dm,
att vid det häftiga svängningsmomentet P. ej hann bromsa högerhjul.

Uppläst och vidkänt:
Bengt Pettersson
K 166

Norrköping den 17/2 1943
R. Ahlsell
Förhörsledare
P.S. Fahlander
Protokollförare

Beslut:
Hänskjutes till krigsrätt..

Hägernäs den 9/4 1943.
Herman Sundin
Depåchef
/-E. Nordbäck

Nödlandning 1944-04-06 Märkning 2-27
Motor: My XXIV nr 782
Ff fänrik Sjörin oskadad
Orsak till haveri: Lossnad huv.
Skador flygplan: Skador å fena och sidoroder.
Beräknad reparationskostnad 1.000:- kr.

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Totalhaveri 1948-04-26 i Östersjön vid Gotska sandön (N5833, O1849). Fpl gått till botten.
Besättningen ff fänrik L. Wikmark räddad, fsig furir Stig J. Byström omkom (drunknad).

Kasserat 1948-08-25. Gångtid 726 tim. Antal flygningar 1158 st. Motor typ My XXIV nr 768.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17127 S 17BL, S 17BS

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 jun 2019, 23:17

17127 S 17BL, S 17BS

OM Totalhaveriet 1948-04-26 i Östersjön vid Gotska sandön. Fpl gått till botten.
….
Läs mer..
http://www.tjelvar.se/fv/fv1948-1.htm
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst