Sida 1 av 1

17117 S 17BL

InläggPostat: 16 maj 2014, 16:30
av Leif Fredin
17117
S 17BL
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 17

Levererat till F 2 1942-06-05
Godkänt 1942-06-26 i version som landflygplan.
Märkning 2-32 (1942-10-13)

Totalhaveri 1943-03-08 i Pamusfjärden vid Norrköping. Märkning 2-32
Motor: My XXIV nr 628
Besättningen ff korpral Bengt-Olof Andersson, fs fänrik Per B Hergel omkom

Kasserat 1943-06-25. Gångtid 81.40 tim. Antal flygningar 194 st. Med motor typ My XXIV nr 628

Re: 17117 S 17BL

InläggPostat: 01 jun 2014, 20:44
av Bengt Ekbladh
17117 S 17BL
>>Totalhaveri 1943-03-08 i Pamusfjärden vid Norrköping. Märkning 2-32
Motor: My XXIV nr 628
Besättningen ff korpral Bengt-Olof Andersson, fs fänrik Per B Hergel omkom
Kasserat 1943-06-25. Gångtid 81.40 tim. Antal flygningar 194 st. Med motor typ My XXIV nr 628


Tidning säger:
Under övningar i bombfällning mot bogserat mål på Pamusfjärden utförde ett fpl. planenligt en 30 graders dykning från 300m höjd.
Efter upptagning på ca 150m görs en vänstersväng , men han förlorar höjd och störtar i vattnet.
Stark sol rådde vid tillfället och fjärden låg blank varför felbedömning till vattenytan troligen inverkade.
En flygsäkerhetsbåt kom omedelbart till platsen och lyckades ta ombord Andersson, innan planet sjönk..Han var dock så svårt skadad att han senare avled.
Spanaren Hergel stod ej att rädda utan han gick till botten med planet.

Planet hade före haveriet genomfört 6 fällningar ua.

B17 boken säger även:
Till Norrköping var sedan 1943-02-01 ett detachement ur 22. depådiv F2 förlagt (landflygplan).
Vänster vinge träffar vattnet och det utfällda landstället gör att planet bromsar upp snabbt och sjunker.