17114 B 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

17114 B 17B

Inläggav Leif Fredin » 15 maj 2014, 12:06

17114
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 14

Levererat till F 7 1942-05-16. Motor typ My XXIV nr 703
Godkänt 1942-05-26

Haveri 1942-07-15. Ground loop efter vid landning F 7. Märkning 7-14
Motor: My XXIV nr 703
Besättningen ff lärare fänrik Seved Paulsson, elev aspirant Åke Sterner oskadad
Orsak till haveri: Groundloop.
Skador flygplan: Landningsställsben kassabla. Vänster yttervinge avbruten. Skador å fpl. Propellern något deformerad.
Beräknad reparationskostnad 19.000:- kr

Haveri 1943-02-25 vid Årjäng, Kjesseboten, 10 km nordost Töcksmarks kyrka. Märkning 7-19
Motor: My XXIV nr 696
Besättningen ff korpral Per-Olof Abrahamsson, fsig vpl Anders Andersson omkom

Kasserat 1943-07-06. Gångtid total 110 tim. Motor typ My XXIV nr 696, gångtid 66 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 17114 B 17B

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 maj 2014, 21:52

17114 B 17B
Haveri 1943-02-25 vid Årjäng, Kjesseboten, 10 km nordost Töcksmarks kyrka. Märkning 7-19
Motor: My XXIV nr 696
Besättningen ff korpral Per-Olof Abrahamsson, fsig vpl Anders Andersson omkom
Kasserat 1943-07-06. Gångtid total 110 tim. Motor typ My XXIV nr 696, gångtid 66 tim.

Tidning säger bla:
Vid ombasering av förband (F7:s 2 div ) till Gällivare sker väderförsämring och div. skingras.
Isbildning gör att pitotröret/ ”hastighetsmätaren”visar fel.
Man söker sig ner , men hamnar i marknära moln och dimma.
Planet kolliderar med ett höjdparti och totalhavererar.

Bidragande orsaker är att ff inte var utbildad i instrumentflygning och att gyroinstrumenten i typ 17
tidigare uppvisat felaktigheter.

Obs att även ett annat plan, 17156, totalhavererar vid denna flygning till Gällivare.
Se där för närmare upplysningar.
Bengt Ekbladh
 

Re: 17114 B 17B

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 nov 2019, 18:48

17114 B 17B

Hej, detta inlägg handlar eg. inte om just 17114..
utan om omständigheterna 1943-02-25 när F7:s 2 div flög till Gällivare för övning.
slutresultatet blev..
"25 februari 1943 skulle en division B 17 flyga från F 7 Såtenäs till F 4 Östersund.
I det dåliga vädret störtade två flygplan och de fyra ombordvarande omkom.
...Av de tolv flygplanen kom tre fram till F 4, två havererade, tre landade F 1, tre återvände F 7 och en landade på Fält 16, Brattforsheden.
MEN av dessa tio var fem nära att haverera, däribland jag.
En divisionsflygning som inte skulle ha genomförts om divisionschefen velat förstå väderprognosen."
.. som synes väderproblem.
Dock om 17114 finns bild av haveriplatsen och de omkomna
Läs hela artikeln på sid 6-9 på
http://www.f18.se/joomla/images/stories ... 45_web.pdf
Bengt Ekbladh
 


Återgå till B 17 och S 17, Saab 17

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst