Sida 1 av 1

3378 T 16A, S 16B

InläggPostat: 08 sep 2014, 10:21
av Leif Fredin
3378
T 16A
S 16B
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4929

Leveransdatum 1941-08-12. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 227, höger nr: 226
Levererat till F 7 1941-09-22 (flygtid 7 tim 25 min)
Förråd 1941-09-24
Godkänt 1941-10-03
Verkstad 1941-10-28
Överlämnat till F 11 1942-04-27
Märkning 11-25 (1942-04-30)
Verkstad 1942-06-10

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Vingförstärkning klar 1942-12-02.
Typbeteckning ändrad till S 16B enligt to 571/43 daterad 1943-10-20
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1944-02-24, gångtid efter senaste översyn 199 tim. Motorer typ IF Delta nr 241 och nr 244 inmonterade
Till F 11 1944-06-29
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 241 och nr 244. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”