3333 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3333 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 01 sep 2014, 16:21

3333
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4940

Leveransdatum 1941-01-15. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 263, höger nr: 256
5 omgången. Hemflygning 1941-01-17 till –02-21 (Gångtid 10 tim 35 min, antal flygningar 8 st)
Godkänt 1941-02-18
Levererat till F 3 1941-02-21
Förråd 1941-02-21
Formation 1941-03-19

Haveri 1941-07-08 vid Tierp. Märkning 3-52
Total gångtid 34 tim
Motorer: IF Delta nr 263. Total gångtid 37 tim. IF Delta nr 256. Total gångtid 37 tim.
Besättningen ff aspirant Lennart Berkenstam, fsig sergeant Stig Hagberg, mek vicekorpral Nils Nordström oskadad
Orsak till haveri: Manöverfel vid start.
Skador flygplan: Höger vingspets skadad. Höger landningsställsben jämte stöttor helt deformerade m.m.
Vänster stötdämpare något deformerad.
Skador motor: Höger propeller deformerad.
Beräknad reparationskostnad fpl 20.000:- kr, motorer 10.000:- kr. Summa 30.000:- kr

Bild

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av (kort redogörelse över händelseförloppet):
Rapport från Asp Berkenstam ang haveri vid start med fpl S16 nr 52/3333.

Aspirant 139 Berkenstam med anmälan och rapport

Till Chefen för 4.div. F 3.

Härmed får jag vördsamt anmäla att jag den 8/7 vid start med fpl S 16A nr 52/3333 havererat.
Före starten märktes intet fel å flygplanet. Varvräknaren till vänster motor hade en längre tid varit ur funktion.
Vid pådragningen i starten kom efter kom efter c:a 50 meter vänster motor något före, vilket orsakade en svag gir åt höger. Denna hindrades genom att höger gasreglage fördes framåt något hastigare än vänster de c:a 2 cm som återstod till stoppet samt genom en svag bromsning å vänster hjul. Efter ytterligare c:a 50 m kändes hugg i vänstra bromsen och samtidigt en tendens till ground loop åt vänster. Handen fördes fram för att draga av gasreglagen men samtidigt kändes ett kraftigt hugg i vänster hjul, vilken följdes av en kraftig krängning, varför endast ett finger fick grepp om det högra gasreglaget. Den vänstra fördes därför ensamt fullständigt tillbaka medan det högra först efteråt drogs tillbaka helt. Då hade flygplanet redan hunnit svänga 360 grader på en sträcka av c:a 25 meter. Till följd av den häftiga krängningen vek sig höger landningsställsben och flyg-planet stannade.

Tierp den 8 juli 1941
Lennart Berkenstam
Aspirant.

Bild

Asp Berkenstam anförde utöver sin rapport följande:
att bromsningen endast varat ett kort moment för att ändra kursen i början av starten, c:a 50 m efter på-dragningen för start,
att han ej sedan använt bromsen,
att han ej fått instruktion att använda bromsen under start,
att han ansåg, att en bromsning innan fart uppnåtts ej kunde medföra någon risk för starten,
att orsaken till att han fört tillbaka endast vänstra gasreglaget enbart var de, att han vid krängningen tappat taget om båda gasreglagen.

Uppläst och vidkänt:
Lennart Berkenstam
Aspirant.

Sergeant Hagberg
att han medföljde fpl 52 såsom fsig,
att då ff drog på gasen krängde fpl svagt åt höger,
att fpl därefter svängde kraftigt åt vänster,
att han ej uppfattat någon avdragning av motorerna förrän haveriet skett,
att han på grund av sin plats såsom fsig ej kunnat göra några iakttagelser utöver ovannämnda,
att han ej hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Stig Hagberg
Sergeant

Vk Nordström
att han tjänstgjorde såsom färdmekaniker på fpl 52,
att han stått på knä bakom instrumentbocken beredd att fälla in landningsstället,
att fpl först svängde svagt åt högersväng och därefter omedelbart en kraftig vänstersväng,
att i den kraftiga svängen sladdade åt höger varvid höger landningsställsben vek sig inåt kroppen och höger vinge tog i marken,
att han i vänstersvängen märkt att vänster gasreglage var mera tillbakafört än det högra,
att han icke utöver detta läge sett hur reglaget förts framåt eller bakåt av ff,
att han icke av motorbullret uppfattat om avdragning av gasen skett före haveriet,
att han icke märkt några knyckar el dyl i fpl före haveriet,
att fpl gått timmen tidigare på start- och landningsövningar, varvid N. medföljde och då ingen anmärkning förefunnits på bromsarna eller på fpl i övrigt,
att han i övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Nils Nordström
Vk 140

Löjtnant Duvander meddelade:
att han uppehöll sig på märket för att kontrollera elevernas flygningar,
att flygningen var den första som Asp Berkenstam skulle utföra i EK,
att han vid fpls start iakttagit:
att fpl först svängde svagt åt höger och sedan en kraftig sväng åt vänster, vilken slutade med en ground loop, varvid landningsstället vek sig,
att gaspådragningen i starten verkat normal,
att efter haveriet ena eller båda motorerna fortfarande gått på högt varv,
att han timmen förut haft DK flygning med fpl varvid intet fel förmärkts på bromsarna eller i övrigt,
att eleverna vid föregående DK flygning i fpl typ B 3 lärts att ej använda bromsarna i start,
att han ansåg att manöverfel måste föreligga så att broms eller gasreglage eller båda samtidigt använts felaktigt men att detta lätt kan ske på grund av gasreglagens olikhet mot i förut använda fpltyper,
att han i övrigt intet hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Åke Duvander
Löjtnant


Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl genom ojämn gaspådragning kommit i svängning, vilken genom bromsning och ojämn gasavdragning ökat till sladdning, varvid landningsstället skadats och haveri blivit följden.

Tierp den 5/8 1941
S.H. Liljhagen
Förhörsledare
G. Löwenthal
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Av besiktning framgår att fel på bromsarna icke förelegat.
Föraren, vilken på grund av manöverfel orsakat haveriet, har dock ej genom slarv och vårdslöshet detsamma.
Kronan vidkännes kostnaderna.

Malmen den 23/9 1941
G. von Porat
Depåchef
/J.L.W. Aschan

F 3 verkstad 1941-07-20
IF Delta nr 268 inmonterad 1941-09-12, IF Delta nr 256 urmonterad

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Till CVV 1941-09-23 för haverireparation
IF Delta nr 263, 268 till översyn 1941-12-15
Överlämnat till F 11 1942-04-30

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Verkstad 1942-07-31
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning klar 1943-03-31.
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 209 och 206. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst