3332 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3332 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 01 sep 2014, 16:18

3332
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4939

Leveransdatum 1941-01-15. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 265, höger nr: 264
5 omgången. Hemflygning 1941-01-18 till -02-21 (Gångtid 11 tim 10 min, antal flygningar 8 st)
Godkänt 1941-02-18
Levererat till F 3 1941-02-21
Förråd 1941-02-21
Formation 1941-04-28
Märkning 3-51 (1941-08)

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Verkstad 1941-09-21. IF Delta nr 265 skurit, IF Delta nr 264 vevstaksbrott
IF Delta nr 343, 332 inmonterade 1941-09-23
Förråd 1941-10-09
Verkstad 1942-03-01.Diverse modifieringsarbeten. 80-tim översyn. Motorbyte

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Överlämnat till F 11 1942-11-07
Beräknas intagas till F11 flottiljverkstad 1943-05-26 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-08-10.
Märkning 11-11 (1944-11-09)
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 269 och 240. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst