3331 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3331 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 01 sep 2014, 16:16

3331
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4938

Leveransdatum 1940-12-21. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 257, höger nr: 252
Provflygning i Milano 1941-01-13, 0 tim 15 min, antal flygningar 1 st.
5 omgången. Hemflygning till F 7 1941-01-17 till –02-21 (Gångtid 10 tim 20 min, antal flygningar 7 st)
Godkänt 1941-02-18
Levererat till F 3 1941-02-21
F 7 förråd 1941-02-21
F 3 förråd 1941-05-30 (gångtid 35 min)

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

F 3 verkstad 1942-03-01.Div modifieringsarbeten. 80-tim översyn, motorbyte

Haveri 1942-06-04 vid flygfältet, Malmen. Märkning 3-3. Övningens natur: Landningsövning under mörker.
Total gångtid: 30 tim
Motorer: IF Delta nr 365. Total gångtid: 21 tim. IF Delta nr 218. Total gångtid: 99 tim
Besättningen ff kadett Curt O H A Berglund, fsig löjtnant Claes af Geijerstam, fsk vpl Rune Gustavsson oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning i mörker med landningsstrålkastare.
Skador flygplan: Landningsställ samt kåpor och plåtar på höger sida deformerade. Vingtippen uppåtböjd. Skevningsroder och vinge något skadade på höger sida.
Skador motor: Propellerbladen till höger propeller deformerade.
Beräknad reparationskostnad fpl 5.400:- kr, motorer 600:- kr. Summa 6.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):
Anmälan från flygplanbesättningen att ovannämnda flygplan skadades vid landningsövning i mörker den 4/6 1942.

Kadett Berglund med anmälan om haveri:

Till Chefen för 1. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag vid landning den 4/6 1942 havererade med fpl 3 (3331).
Skador uppstodo på höger propeller och höger landningsställ.

Malmslätt den 5/6 1942.
Curt Berglund
Kadett

Kadett Berglund anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som ff å fpl 3 (3331) med löjtn af Geijerstam som fsig och vpl 179 27/40 Gustavsson som fsk;
att fpl före starten avlämnades utan anmärkning;
att han startade kl 2227 och utförde först under 15 min normal flygning och forsatte därefter med landningsövningar;
att första landningen gick fullt normalt;
att haveriet inträffade under andra landningen kl 2250;
att efter erhållit landningstillstånd fälldes landningsstället ut, varvid varningsljusen på reglagebocken voro tända;
att flygskytten efter utfällningen släckte varningsljusen och gav tecken att landningsstället var utfällt;
att efter insvängningen före landning tändes strålkastarna och klaffarna fälldes ut;
att strålkastarna användes för att belysa masker omkring flygfältet;
att fsk på ung 25 m höjd tog bort säkringen för vänstra strålkastaren, för att denna ej skulle blända honom vid landningen. Detta senare utfördes enligt divch order;
att han i planén höll en hastighet av 150 km/tim, och att denna på 25 m höjd nedgått till 130 km/tim;
att han såg på hastighetsmätaren sista gången före landningen då fpl befann sig på 7à 8 m höjd, och att mätaren då fortfarande visade 130 km/tim;
att han i detta ögonblick befann sig ungefär 15 m öster om östra flodljuset;
att gasen var helt avdragen;
att farten minskade något och fpl flöt ut, varefter farten helt plötsligt tog slut och fpl sjönk igenom;
att fpl härvid kantrade över på högra vingen så att högra landningsstället först tog mark och en kraftig stöt förmärktes;
att vänstra landningsstället omedelbart härefter tog mark, varvid fpl sjönk ned på högra hjulet så att detta landningsställ trycktes bakåt och in i vingen;
att fpl sedan fortsatte i landningsriktningen ungefär 125 m tills farten bromsats upp;
att han utöver detta intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Curt Berglund
Kadett

Löjtnant af Geijerstam anförde i huvudsak följande:
att han deltagit i ovannämnda flygning som flygsignalist;
att flygningen fullgjordes fullt normalt;
att han vid andra landningsövningen förmärkte en viss genomsjunkning från c:a 4 m höjd;
att fpl härvid tog mark med högra hjulet, varvid han kände att flygplanet krängde;
att han satt vänd bakåt i fpl och blev därför bländad av flodljuset;
att han var väl fastbunden och undgick att få några stötar;
att han så fort flygplanet stannat lösgjorde en eldsläckare, och hoppade ur planet;
att han därpå undersökte det insjunkna landningsstället och spåren på marken efter detsamma.

Uppläst och vidkänt:
Claes av Geijerstam
Löjtnant

Vpl 179 27/40 Gustavssonanförde:
att han under ovannämnda flygning tjänstgjorde som fsk;
att han på tecken av ff ”stället ut” tände kontrollamporna samt förde spakarna på ”ned”;
att han såg att de röda lamporna slocknade och att de gröna lyste, samt att trycket steg till 100 kg/cm²;
att han därpå förde reglagen till stoppläget och säkrade;
att han gjorde repeteringstecken till ff och släckte kontrollamporna;
att han sedan fällde ut strålkastarna (enligt vid genomgång utprovad taktik);
att han på tecken ”klaffarna ned” tände strålkastarna, samt då klaffarna visade på ned tog han ut säkringen för vänstra stålkastaren;
att han därpå stod beredd att enligt tidigare anbefallda bestämmelser, hålla gasreglagen tillbakaförda i sättningen och utrullningen;
att han uppfattade att sättningen var något för hög, samt att fpl i detta ögonblick hängde på högra vingen;
att han uppfattade ett brak då fpl tog mark, samt att han fick några omilda stötar;
att så fort flygplanet stannat slog han ifrån strömmen, stängde alla kranar och avlägsnade sig ur flygplanet.

Uppläst och vidkänt:
Rune Gustavsson
Vpl 179 27/40

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att sättningen varit för hög, men vid undersökningen av söndersprängda delar på bromsarna synes även materielfel föreligga.

Malmen 9/6-42
Gösta Horn
förhörsledare
/G. Guander
protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har orsakats av manöverfel hos föraren, vilken dock ej gjort sig skyldig till någon vårds-löshet.
Kronan vidkännes kostnaderna för materielens iståndsättande.

Malmen den 1/7 1942
H. Beckhammar
Chef
/J.L.W. Aschan

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Överlämnat till F 11 1942-11-11
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Beräknas intagas till F 11 flottiljverkstad 1943-05-01 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-07-24.
Märkning 11-58 (1944-01)
Kassationsförslag 1945-05-05. Total gångtid 166 tim (efter LF 135 tim)/117 flygningar) samt motorer typ IF Delta nr 365, total gångtid 157 tim (efter SM 154 tim) och nr 218, total gångtid 235 tim (efter SM 154 tim)
Anmärkning: Fpl är i sådant skick, att de icke kunna sättas i tjänst utan dessförinnan LF och MB utförts. Reservdelar eller delar för instruktionsändamål erfordras icke för F 11 del. Jag anhåller om FF beslut hur skall förfaras med fpl, motorer och propellrar samt i fpl inmonterad utrustning
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 365 och 218. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron