3330 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3330 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 29 aug 2014, 09:46

3330
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4937

Leveransdatum 1940-12-12. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 253, höger nr: 248
Provflygningar i Milano. Gångtid 1 tim, antal flygningar 2 st
4 omgången. Hemflygning till Ljungbyhed 1940-12-17 till -20 (Gångtid 5 tim 40 min till, antal flygningar 3 st) Förråd 1940-12-20 (Ljungbyhed)
F 3 formation 1941-01-02 för flygning Ljungbyhed - Såtenäs (1 tim 05 min)
F 7 förråd 1941-01-02
Godkänt 1941-02-08
F 3 förråd 1941-04-09 (flygning 35 min)
Formation 1941-06-17
Märkning 3-47 (1941-08)

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

F 3 förråd 1941-10-09
Överlämnat till F 11 1941-12-22
Förråd 1941-12-22
Formation 1942-02

Haveri 1942-03-30 vid F 11, Skavsta. Märkning 11-5
Total gångtid: 67.10 tim
Motorer: IF Delta nr 248. Total gångtid: 70.10 tim. IF Delta nr 253. Total gångtid: 70.10 tim.
Besättningen ff kapten Ture Wage, fs kapten Sten Norström, fsig resoffaspirant J O Olsson, fsk korpral Åke Roland Snöberg oskadad
Orsak till haveri: Fpl ”gick på nosen” vid landning på grund av att höger broms tog så hårt att fpl gick av landningsbanan och in i en snövall.
Skador flygplan: Båda propellerbladen deformerade, landningsställets manövercylinder och bakre stötta samt diverse motorplåtar deformerade.
Skador motor: Propelleraxeln å vänstra motorn möjligen deformerad.
Beräknad reparationskostnad fpl 4.000:- kr, motorer 1.000:- kr. Summa 5.000:- kr

Bild

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):
Haveri vid utrullning efter landning med fpl nr 3330 enligt bif rapport av kaptenen Wage.

Kaptenen Wage anförde:
att han 30/3 tjänstgjorde som ff på flygplan typ S 16 A nr 3330,
att han efter verkställd skjutning skulle landa på bana 5;
att följande felaktigheter på flygplanet observerats före landningen
1. höger varvräknare ur funktion,
2. vänster oljetermometer ur funktion,
3. propellervinkeln på höger motor kunde ej ändras vare sig automatiskt eller manuellt från 36° till
mindre vinkel;
att landningen hade följande förlopp:
normal sättning ungefär 100 m in på bana nr 5; efter cirka 150 m utrullning började fpl flygplanet svänga åt höger, vilket möttes med bromsning på vänster hjul och gas på höger motor;
att flygplanet trots detta fortsatte att svänga åt höger och rullade ut från banan åt höger i snön;
att han därefter omedelbart drog av gasen;
att landningsstället fälldes in på grund av snöhindret, först vänster ben och sedan höger,
att flygplanet därefter med vänster vinge tog mark och ställde sig på nosen, varefter stjärten åter sjönk ner;
Kapten Wage framförde vidare på förfrågan:
att han inte bromsat förrän flygplanet började svänga åt höger;
att han iakttagit att flygplanet omedelbart efter landningen hoppat några gånger;
att hans uppfattning var att svängen förorsakats av att höger hjubroms huggit, ehuru han dock icke använt densamma;
att han i övrigt icke hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Wage
Kapten

Kapten Norström meddelade:
att han tjg som fs och chef i flygplanet;
att han observerade felet på propelleromställningen o luften samt att föraren verkat en smula irriterad härav;
att landningen ansatts på vänstra delen av bana 5, normalt sånär som på tämligen hög fart, sättningen uppskattades hava skett cirka 100 m från cementbanans början;
att föraren något före sättningen tog spaken maximalt bakåt varvid flygplanet steg något samt därefter tog mark med någon genomsjunkning, varvid det erhöll en obetydlig studs;
att han omedelbart efter landningen tyckt sig förmärka en vridningstendens åt höger av flygplanet men att föraren genast sökt parera detta, varefter flygplanet först svängt över något till vänster samt därefter rullat rakt ut cirka 100 m. varefter det svängt ut snett framåt höger från banan och strax därefter stått på nosen i snön;
att föraren hela tiden arbetat med sidoroder och motor i avsikt att parera svängningarna, men att han var icke säker på att detta skett i rätt takt med svängarna;
att han i övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Sten Norström
Kapten

Resoffasp 357-25-39 Ohlsson (utbildad fs):
att han tjänstgjorde som fsig i flygplanet nr 3330;
att flygplanet gjorde i stort sett normal landning, möjligen med något överskott i hastighet;
att han inte hade något vidare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
J. O. Ohlsson
Resoffasp

Korpralen 19/1 Snöberg:
att han tjänstgjorde som fsk och färdmek i flygplanet nr 3330;
att han vid landningen satt på knä omedelbart bakom reglagebocken;
att han vitsordade kapten Wages uppgifter;
På förfrågan tillade S. att trycket i landningsställets ben varit normalt (gröna lamporna tända och de röda släckta);
att han efter landningen observerat en propellerinställning av 26° på ena och 36° på den andra, vilket kunde han ej erinra sig;
att han i övrigt inte hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Åke Roland Snöberg
Korpral

Fänriken Cederström (utbildad ff):
att han tjänstgjorde som biträdande TL vid landningsmärket samt åsett landningen;
att landningen i stort sett ansatts normalt (möjligen någon hjullandning)
samt
att sättningen skedde ungefär 75 – 100 m in på bana nr 5;
att flygplanet började normal utrullning cirka 150 m samt därefter svängde åt höger;
att han observerade att höger motor dragits på strax före snövallen samt att vänster sidoroder givits;
att han i övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
S. Cederström
Fänrik

Vpl korpralen Svesse (utbildad ff):
att han befann sig vid landningsmärket tillsammans med fänrik Cederström;
att han vitsordade fänrik Cederströms uppgifter dock att sättningen (3. punktslandning) skedde mer än 100 m in på bana 5 samt
att flygplanets fart vid sättningen varit tämligen hög.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att fpl genom ojämn bromsning rullat av startbanan och till följd av snödjupet intill denna stått på nosen. Orsaken till den ojämna bromsningen kan hava berott på felaktig användning av bromsarna, isbildning i bromstrummorna eller fel på bromsarna, Vid verkstadsprov har bromstrycket visat sig onormalt högt särskilt på höger broms. Mängden av smältvatten på banan kan också föranlett isbildning i bromstrummorna. Nämnda förhållanden tyda alltså ej på att ff kan göras ansvarig för haveriet.

Nyköping den 30/3 1942
S. H. Liljhagen Förhörsledare
Rhenberg
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Föraren synes icke kunna göras ansvarig för haveriet (se förhörsledarens sammanfattning ovan). Krona vidkännes kostnaderna.

Nyköping den 26/5 1942
Birger Schyberg
Chef

Till F 11 flottiljverkstad 1942-04-01

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning klar 1943-02-22.
Till CVV för liten översyn och motorbyte. Arbetet påbörjat 1944-06-22, gångtid efter senaste översyn 152 tim. Motorer typ IF Delta nr 343 (gångtid 152 tim) och nr 210 (gångtid 152 tim).
IF Delta nr 291 och 360 inmonterade 1944-08
Efter provflygning 1944-10 läckage mellan cylinder och motorhus, motorbyte
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 239 och 360. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst