3328 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3328 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 29 aug 2014, 09:40

3328
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4882

Leveransdatum 1940-10-18. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 139, höger nr: 128
1940-11-18 provflygning i Milano 0 tim 15 min, 1 flygning.
2 omgången, 1940-11-21 till 11-25 (Flygtid 6 tim 45 min) 4 flygningar.
Levererat till F 3 1940-11-25
Förråd 1940-11-25
Godkänt 1940-11-29
Formation 1940-12-17
Förråd 1941-02-01
Formation 1941-04-01

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Förråd 1941-10-09
Verkstad 1942-01-15. ”Div modifieringsarbeten utförda”
Överlämnat till F 11 1942-03-06
Märkning 11-21 (1942-04-30)

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Verkstad 1942-07-31
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning klar 1943-03-18.

Haveri 1943-06-01 vid F 11, Skavsta. Märkning 11-21
Total gångtid: 26.45 tim
Motorer: IF Delta nr 169. Total gångtid: 27 tim. IF Delta nr 148. Total gångtid: 27 tim.
Besättningen ldk sergeant Gösta Brink, edk aspirant Sven Forsberg, fsig korpral Elghorn, fsk korpral Lantz oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning.
Skador flygplan: Höger vingspets spräckt. Högra skevningsrodret skadat.
Beräknad reparationskostnad 500:- kr

Ur protokoll:

Sergeant G. Brink
med anmälan.

Till Chefen för 2.div.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att under landningsövningar i d.k. den 1 juni 1943 höger vingspets skadats på fpl nr 21.

Skavsta den 1 juni 1943.
G. Brink
Sergeant

Sergeant Brink anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som lärare å fpl nr 21,
att övningen omfattade start- och landningsövningar,
att eleven hade gjort 65 landningar under 14 timmar i DK,
att han skulle släppa eleven något längre för att låta honom känna sina felaktigheter,
att eleven ansatte landning något högt, varvid höger vinge sjönk ned mycket hastigt,
att när högervingen gick ned Brink tog rodren och gasreglagen samt försökte att få fpl i rätt läge,
att detta lyckades men att vingspetsen redan varit i marken och skadats,
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
G. Brink
Sergeant

Löjtnant Dalborg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde på märket,
att han hela tiden observerade fpl 21, när det landade på bana 16,
att han bedömde fpl 21:s utflytning till ca 75 m och 1½ - 2 m över marken,
att fpl hastigt gick ned på höger vinge, just då den kom i linje med uthuggningen vid bana 10,
att vinden var ojämn och svängde fram och tillbaka ca 70°,
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Sten Dalborg
Löjtnant

Asp 1048 10/42 Forsberg anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade Sergeant Brinks uttalande,
att han icke hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Sven Forsberg
Aspirant

(Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl vid landning satts för högt, varvid fpl hastigt vikit sig åt höger och höger vinge berört marken.
Läraren, Sergeant Brink, har ingripit för sent.
En bidragande orsak till haveriet kan ha varit den ojämna vinden.

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Sergeant Brink, vilken tjänstgjorde såsom lärare, har släppt eleven för långt. Detta är emellertid förklarigt emedan eleven, trots den långa DK-tiden, och ett otal påpekanden om faran att sätta sig för högt, ej hade fått tillbörlig respekt för detta. Läraren försökte genom att tillåta en dålig landning (på gränsen till haveri), ge eleven exempel på riskmomentet. Sannolikt har den slängiga vinden bidragit till det skedda.

Nyköping den 8/6 1943 Lennart Bunke
Förhörsledare
Y. Rosén
Protokollförare

Beslut:
Kronan vidkännes kostnaden för det skadade fpl.

Skavsta den 18/6 1943
S. H. Liljhagen
Chef

Till CVV; liten översyn. Beräknas påbörjas 1944-07-22, beräknas avslutas 1944-09-22

Kassationsförslag 1945-05-05. Total gångtid 334 tim (efter LF 186 tim). Antal flygningar 621 st.. Motorer typ IF Delta nr 203, total gångtid 142 tim (efter SM 77 tim) och nr 204, total gångtid 149 tim (efter SM 84 tim). Anmärkning: Fpl är i sådant skick, att de icke kunna sättas i tjänst utan dessförinnan LF och MB utförts. Reservdelar eller delar för instruktionsändamål erfordras icke för F 11 del. Jag anhåller om FF beslut hur skall förfaras med fpl, motorer och propellrar samt i fpl inmonterad utrustning
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 203 och 204. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst