3323 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3323 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 29 aug 2014, 09:19

3323
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4901

Leveransdatum 1940-11-11. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 169, höger nr: 184
2 omgången, 1940-11-21 till 11-25 (Flygtid 6 tim 20 min) 4 flygningar
Levererat till F 3 1940-11-25
Förråd 1940-11-25
Godkänt 1940-11-29
Formation 1940-12-19

Haveri 1941-01-09
Total gångtid 6.35 tim
Motorer: IF Delta nr 169. IF Delta nr 184. Total gångtid: 6.35 tim
Orsak till haveri: Kollision på marken (med S16 nr 3303)
Skador flygplan: Flygkroppens nosparti delvis intryckt. Främre motorplåt kassabel.
Skador motor: Ett propellerblad skadat. Propellerkåpan deformerad.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Kollision vid utkörning från uppställningsplatsen av fpl 3303 med fpl 3323 stående på uppställningsplatsen.

Rapport över kollision enl anmälan av den 9/1 1941.
Jag var beordrad att överlämna ett fpl typ S16 å Malmen och där avhämta ett annat, nr 3303, av samma typ. Kollisionen inträffade vid utkörning till start, då det hände sig:
att jag snett emot mig på 27 meters avstånd och till vänster hade ett fpl uppställt
att jag ej kunde svänga så att min högra vinge gick klar för detta fpl
att jag av markpersonalen fick fpl tillbakadraget c:a 3 m
att jag därefter med bromsklots för vänster hjul med höger motor svängde fpl under det att markpersonalen hjälpte stjärten över åt höger
att jag efter ha svängt tillräckligt stod med kurs rakt mot fpl 3323
att jag sedan bromsklotsen blivit borttagen blev uppmärksamgjord på att höger motor höll på att stanna, vilket den på tomgång gjort omedelbart före utkörningen
att jag genom att lirka med gasen fick höger motor att gå
att jag drog på båda motorerna för att få fpl att rulla rakt fram så att jag kunde svänga åt höger
att jag, när fpl började rulla, hastigt drog av båda motorerna samt gav full höger broms och därefter ökade varvet på vänster motor
att jag ej märkte någon som helst svängningstendens hos fpl, som gick rakt mot fpl 3323
att jag drog tillbaka gasen samt kuperade motorerna och bromsade båda hjulen lika mycket
att fpl ej stannade utan körde på fpl 3323
att propellrarna då ej stannat
att fpl 3303 med vänster propellerkåpa åkte in i nosen på fpl 3323
att avståndet, när motorerna kuperades, mellan fpl 3303 och 3323 var c:a 8 m
att bromstrycket vid utkörningens början var 15 kg
att bromsarna togo onormalt dåligt, den högra sämst. Höger motornr å fpl 3323: 184

Malmen den 10/1 1941
Verner Tornberg
Fänrik

Utöver rapporten anförde T följande:
att han ej låtit svänga flygplanet helt om på uppställningsplatsen, då han ansåg utrymmet tillräckligt för att medgiva utkörning.
att bromsarna ej provats på uppställningsplatsen
att T utöver rapporten och vad som ovan nämnts ej hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
V. Tornberg
Fänrik

Vittnesmål av Furir 104/F7 Westrin vilken anförde i huvudsak följande
att han var med på fpl 3303
att fpl stod på uppställningsplatsen framför hangaren
att då fpl övertagits av sin besättning hade fänrik T kört ut fpl genom sväng åt vänster
att W sett att fpl ej kunde gå klart för ett fpl som stått snett framför fpl till vänster
att W då jämte övriga mek hade hoppat ur fpl på T order för att svänga stjärten så att fpl gick fritt nämnda fpl
att härför egna fpl måst dragas tillbaka ca 3 m och sedan stått riktat mot fpl 3323
att T sedan dragit på vänster motor men att fpl fortsatte i riktning mot fpl 3323
att W då han såg fpl 3303 rulla mot fpl 3323 sprungit mot stjärten för att försöka bromsa upp fpl med att han ej orkade stopp upp rörelsen
att han ej märkt om T kuperat eller ej
att W ansåg att kollisionen berodde på fpl placering och att ej bromsarna tagit
att bromstrycket varit normalt före utkörningen
att W intet hade att tillägga i övrigt

Uppläst och vidkänt
Herje Westrin
Furir

Vittnesmål av montör S. Bohman vilken anförde i huvudsak följande:
att han jämte montör Wirström arbetade på fpl 3326 som stod uppställt snett emot fpl 3303
att han sett fpl 3303 köras ut i vänstersväng men att höger vinge ej gick fri fpl 3326 varför han och W varit behjälpliga att baxa fpl 3303 bakåt så att vingen gick fri från fpl 3326. Detta hade därvid fått riktning mot fpl 3323 genom en ökning av varvet på höger motor. Då bromsklotsen som använts på vänster hjul togs bort hade fpl börjat rulla mot fpl 3323. B hade då trott att föraren skulle genom inbromsning kunna rikta fpl 3303 till höger om fpl 3323. Detta hade dock ej skett utan hade fpl efter påfräsningen med höger mo-tor fortsatt att rulla mot fpl 3323. Någon påfräsning på vänster motor hade enligt B:s uppfattning ej skett.
att han ej kunde avgöra om eller när kupering skett
att han för övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt
Stig Bohman
Montör

att W stått på höger sida av fpl 3303 när han och Bohman hjälpte detta fpl att passera fpl 3326
att W vitsordade montör Bohmans vittnesmål dock hade W från sin plats ej kunnat se vänster motor, varför han ej visste om påfräsning skett med denna eller ej.
att W för övrigt ansåg att sluttningen ned mot fpl 3323 varit bidragande orsak till kollisionen
att W för övrigt intet hade att tillägga

Uppläst och vidkänt
K. Sigurd Wirström
Montör

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Att fänriken Torneberg sökt att innanför uppställningslinjen köra ut fpl 3303 för start, men att utrymmet härför varit så ringa att han då bromsarna ej fungerat väl ej kunnat behärska fpl tillräckligt för att kunna undvika kollisionen

Malmslätt den 10/1 1941
S.H. Liljhagen
Kapten
Förhörsledare
Nils Jansson
Löjtnant
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Med hänsyn till storleken av kostnaderna för materielens iståndsättande samt de omständigheter, som föreligga, hänskjutes målet till undersökning av krigsrätt. Under åberopande av 40 §; lagen om krigsdomstolar samt efter överenskommelse som träffats med chefen för F 3 anhängiggöres målet för undersökning vid F 3 krigsrätt.

Grästorp den 17/1 1941
F. Ramström
Chef
/K.E. Lindson

Förråd 1941-01-09. Motor IF Delta nr 184 urmonterad för inmontering i 3305.
Verkstad 1941-03-28 för reparation efter haveri. IF Delta nr 148 inmonterad 1941-04-15
Formation 1941-05-25

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Förråd 1941-10-25
Verkstad 1942-01-01. Div modifieringsarbeten, 80-tim översyn, motorer skall bytas ut
Överlämnat till F 11 1942-05-16

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Verkstad 1942-07-31
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning klar 1943-04-01.

Haveri 1943-07-08 vid F 11, Skavsta. Märkning 11-10
Total gångtid: 79.35 tim
Motorer: IF Delta nr 197. Total gångtid: 104.50 tim. IF Delta nr 202. Total gångtid: 79.10 tim
Besättningen ff kadett Carl G Torell, fplch fänrik J-E. Lagercrantz, fsk vpl Yngve Lindström, fsig korpral Björn Sjöberg oskadad
Orsak till haveri: Brott å navfläns å höger hjul i samband med start.
Skador flygplan: Höger landningsställ svårt skadat. Fpl kropp och propeller deformerade.
Skador motor nr 197: Mindre skador.
Beräknad reparationskostnad fpl 30.000:- kr, motor 4.000:- kr. Summa 34.000:- kr

Bild

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):
Haveri med fpl S 16 vid Skavsta 8/7 1943.

Fänrik J.-E. Lagerkrantz
med anmälan om haveri.

Till Chefen för 1. div F 11.

Härmed får jag vördsamt anmäla att fpl nr S 16 3323-10, i vilket jag tjänstgjorde som fplch, den 8/7 haverera-de vid starten.
Besättningen, som i övrigt bestod av Ff: Kadett 6559-45-41 Torell, Fsig: Krp 193-29-40 Sjöberg och Fsk: Vpl 1326-4-42 Lindström hade order att utföra tidtabellflygning med start från F 11 kl 0906.
Cirka fem sekunder efter pådragningen vid starten kändes en stöt i fpl och omedelbart därefter började det gira åt höger. Nosen sänkte sig härunder mer och mer och kanade slutligen utefter marken, Fpl fortsatte i detta läge några ögonblick för att till sist röra sig nästan tvärs sin långskeppsriktning. Efter en kort förflyttning i denna led stannade fpl och stjärten, som nu befann sig högt ovan marken slog åter ned.
Svåra materielskador uppstod men ingen av besättningen skadades.

Skavsta den 8 juli 1943.
J.E. Lagerkrantz.
Fänrik

Fänrik Lagerkrantz anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som Fs i fpl,
att han inte märkte något onormalt under utkörningen,
att någon onormal sväng inte gjordes under framkörningen,
att han efter pådragning då stjärtpartiet lyfts upp kände en kraftig stöt i fpl, som om hjulet gått över en sten,
att farten vid detta tillfälle uppskattades till 50 – 60 km/tim,
att fpl omedelbart efter stöten började gira åt höger samtidigt som nosen började sänka sig,
att någon förändring i motorvarvet troligen inte gjordes,
att han inte observerade föraren från girens början tills fpl stannade,
att när propellrarna tog mark nosen för ett kort ögonblick höjdes för att sedan åter sänka sig för att slutligen plöja i marken samtidigt som fpl vreds mer åt höger,
att han hade en känsla av att fpl möjligen kunde slå runt,
att stjärtpartiet lutade c:a 45° mot marken,
att stjärtpartiet slog kraftigt i marken, då fpl stannade,
att han med tanke på eldfaran grep efter magnetkontakten men att Ff då redan hade handen där och couperade,
att beredskapsbilen anlände först sedan en del mekpersonal från 2. div springande anlänt till platsen, tiden uppskattades till minst 2 min,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
J.-E. Lagerkrantz.
Fänrik

Kadett 6559-45-41 Torell anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som Ff i fpl,
att han inte märkte något onormalt under utkörningen,
att han inte gjorde någon tvär sväng med bromsning under framkörningen till start,
att han ställde upp c:a 25 m bakom och till vänster om märket,
att pådragningen gjordes normalt,
att han haft nosen i planflyktläge 3 – 4 sek då fpl sjönk ned åt höger i samband med gir åt samma sida,
att han gav vänster sidoroder för att häva giren,
att han samtidigt drog spaken bakåt för att få ner stjärtpartiet, som höjt sig avsevärt,
att han inte hörde något ljud, som tydde på ringexplosion,
att giren inte gick att häva,
att propellrarna därefter togo mark,
att fpl samtidigt sjönk ned åt höger sida,
att fpl därefter kanade på marken snett framåt vänster,
att han haft hela sin uppmärksamhet riktad på rodrens manövrering, så att han inte kan erinra sig, när han drog av gasen,
att fpl hade stark tendens att slå runt strax innan det stannade,
att stjärtpartiet slog kraftigt i marken då det stannade,
att fsk inte föll fram över reglagebocken,
att han couperade motorerna omedelbart innan fpl stannade,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Carl-Gustaf K:son Torell
Kadett

Korpral 193-29-40 Sjöberg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som signalist i fpl,
att han under utkörningen inte märkte något onormalt hos fpl,
att han märkte en hård sättning åt höger sida samt att fpl stjärtparti lyftes onormalt högt,
att han bedömde stjärtpartiets upplyftning till 45°,
att stjärtpartiet slog hårt i marken omedelbart efter det fpl stannat,
att han bedömde tiden från pådragningen till denna händelse till omkring 1 min,
att han inte uppfattade något samtal mellan Ff och Fs i telefon,
att han inte kunde erinra sig någon förändring i motorljudet under händelsen,
att han inte hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Björn Sjöberg
Korpral.

Vpl 1326-4-42 Lindström anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som flygskytt i fpl,
att han inte besiktigat ringarna före utkörning,
att han inte observerade någon tvär gir under framkörningen,
att han tyckte att fpl redan vid rullsträckans början stötte onormalt hårt, som vid körning på ojämn mark, men att fpl inte lutade åt någondera sidan,
att han efter 50 – 100 m rullsträcka märkte att fpl sjönk ned åt höger sida först svagt sedan en kraftig sättning,
att han samtidigt observerade att fpl girade kraftigt åt höger,
att han inte hörde något ljud som tydde på explosion,
att då höger propeller tog i marken stjärtpartiet höjdes avsevärt,
att han tog emot sig mot stolsryggen så att han ej föll fram över reglagebocken,
att han inte observerade när Ff drog av gasen,
att Ff couperade motorerna samtidigt med att fpl ställde sig på nosen,
att han inte kände någon tendens hos fpl att slå runt,
att stjärtpartiet slog kraftigt i marken, då fpl stannade,
att han erinrade sig brandfaran sedan fpl stannat,
att han blev beordrad att omedelbart stiga ur fpl, när det stannat för att undersöka skadorna,
att han inte bröt huvudströmmen innan han lämnade fpl,
att beredskapsbilen anlände omedelbart efter det att fpl stannat,
att spärrarna till landningsställsreglagen inte voro frånslagna och att han inte höll händerna på nämnda reglage,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Yngve Lindström
Vpl 1326-4-42

Fänrik Ericson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som TL i manövercentralen,
att han rekvirerade beredskapsbilen från garaget kl 0845,
att bilen anlände till haveriplatsen kl 0908,
att fpl startade kl 0906,
att han inte observerade händelseförloppet under haveriet, då han var upptagen med att föra startjournal,
att 2. TL ej heller följde händelseförloppet, då han var upptagen av att följa ett annat fpl på fältet,
att han då haveriet inträffat omedelbart ringt till adj 1. div med rapport om det inträffade,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
K. E. Ericson.
Fänrik

Fänrik Sundberg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som befälhavare på märket vid tidpunkten för haveriet,
att han befann sig mitt emellan 2.div hangarplatta och märket då haveriet inträffade,
att han inte observerade fpl framkörning till start,
att startplatsen valdes c:a 20 m bakom märket,
att han observerade att fpl c:a 100 – 150 m från pådragningspunkten girade åt höger,
att han bedömer fpl hastighet till 45 – 50 km/tim, då högergiren började,
att efter ytterligare c:a 50 m fpl stjärtparti lyftes onormalt högt,
att motorvarvet hördes konstant tills prop tog mark,
att nospartiet då lyftes,
att fpl hade tendens att slå runt då nosen åter plöjde i marken,
att farten då uppskattades till c:a 70 km/tim,
att landningsställets högra ben då vek sig,
att giren i samband med detta ökades,
att fpl fortsatte att hasa på tvären c:a 5 m,
att stjärten slog ned då fpl stannat,
att han observerade att beredskapsbilen inte stod uppställd på hangarplattan,
att han inte hade något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Bo Sundberg
Fänrik

Aspirant 465-52-40 Larsson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som TL på fältet,
att han under framkörningen inte observerade någon onormal manöver eller något onormalt hos fpl,
att fpl ställde upp till start 20 – 30 bakom och till vänster om märket,
att fpl efter pådragningen omedelbart det att stjärtpartiet lyfts upp sjönk ned åt höger sida,
att fpl fart då var c:a 70 km/tim,
att fpl sjönk ned successivt och att ingen explosion hördes,
att fpl girade kraftigt åt höger samtidigt som det sjönk ned ytterligare åt samma sida,
att stjärtpartiet började lyftas onormalt högt,
att någon förändring i motorvarvet icke med säkerhet kunde uppfattas,
att fpl plöjde med nosen i marken med tendens att slå runt,
att stjärtpartiet häftigt slog i marken, då fpl stannade,
att beredskapsbilen anlände så sent att mekpersonal, som sprungit ut från 2. div hangarplatta var före bilen,
att han inte hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Carl Rune Larsson
Asp 465-52-40

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Punktering på höger landningsställshjul.

Skavsta 12/7 1943
Nils Gustaf Gottschalk
förhörsledare
/Sten Torberger
protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har förorsakats av att högra hjulflänsen brustit strax efter pådrag för start (hast. ca 100 km/tim), varvid högra däcket exploderat. Fpl fick därvid kraftig girtendens, som ff ej kunde häva. Ff synes icke ha brustit i den aktsamhet som skäligen bort iakttagas. Kronan (tit 18) vidkännes kostnad.

Nyköping den 25/7 1943
Enligt depåch bemyndigande
F. Sandström
Major /K.E. Lindson

Chefen för Flygvapnet

Yttrande över haveri med fpl typ S 16 nr 3323

Vid granskning i FF av F 11 protokoll över haveri med fpl typ S 16 nr 3323 den 8 juli 1943 har följande fram-kommit:
Under start, då fpl ännu rullade på marken och erhållit en hastighet av c:a 100 km/tim, brast en navfläns på ett landningshjul. Detta har till följd, att fpl girade och sjönk ned mot marken, varvid omfattande skador uppstodo å propellrar, flygkropp och höger vinge.

Orsaken till att navflänsen brustit synes var för svag konstruktion

Gällande av FF utfärdade bestämmelser hava iakttagits.

Till förhindrande av ett upprepande har igångsatts tillverkning av navflänsar av förstärkt utförande, vilka skola ersätta originalflänsarna. (to 417/43).

N. Söderberg
/Arvid Falke

1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 159 och 130. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst