3321 B 16A, S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3321 B 16A, S 16A

Inläggav Leif Fredin » 29 aug 2014, 09:11

3321
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4899

Leveransdatum 1940-11-29. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 173, höger nr: 178
Godkänt 1940-12-13
3 omgången 1940-12-03 till -12-12. (Flygtid 6 tim 50 min)
Levererat till F 7 1941-01-10
Verkstad 1941-01-10 ”förrådsfpl”, senare ”reservdelsfpl”
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning utfördes vid F 7
Typbeteckning ändrad till S 16A enligt to 571/43 daterad 1943-10-20
Till CVV 1944-02-11 för tillsyn och modifiering
Motorbyte höger motor typ IF Delta nr 178, vänster motor nr 175.

Haveri 1944-06-10 vid CVV.
Total gångtid: 10 tim
Besättningen ff fli Bo d´Ailly, kontrollant Wiklund oskadad.
Skador: Höger propeller: Ett blad något skadat i framkanten. Propellerkåpan obetydligt intryckt.
Hangarport: Ett mindre hål i brädfodret.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: propeller 200:- kr, hangarport 15:- kr. Summa 215:- kr

Till Kontrollingenjören CVVH.

Härmed får jag anmäla, att jag i samband med provflygning av fpl typ S16, nr 3321, den 10/6 vid inkörning på cementplattan körde emot hangarporten. Orsaken var att bromsarna kommit ur funktion.
Bromsarna fungerade normalt vid utkörning till start och även efter landningen, men under inkörningen torde vatten ha kommit in i bromstrummorna. Motorerna kuperades, då kollisionen syntes oundviklig, men stannade icke på grund av självantändning. Höger propeller skar in i hangarporten och ett blad samt propellerkåpan erhöllo obetydliga skador.

Västerås den 10/6 1944
Bo d´Ailly
Flygingenjör

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Funktionsstörning på bromssystemet.

Västerås den 13/6 1944 S. Widengren
Förhörsledare
. Holmkvist
Protokollförare

SCVV yttrande och beslut:
Personalen kan icke göras ansvarig för haveriet. Kronan vidkännes kostnaden

Västerås den 14/6 1944
Nils Söderberg
Styresman

Till F 11 1944-06-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 175 och 178. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Till F 17 som instruktionsmateriel. Skall kasseras enligt Ip 730:44 av 1948-03-11
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst