3315 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3315 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 25 aug 2014, 11:50

3315
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4893

Leveransdatum 1940-10-10. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 195, höger nr: 190
Godkänt 1940-10-29
1 omgången, 1940-10-31 till 11-06 (Flygtid 7 tim 15 min) 4 flygningar.
Levererat till F 3 1940-11-06
Förråd 1940-11-06
Formation 1940-11-11
Förråd 1941-06-14. Vänster motor, IF Delta nr 195, skurit, sänd till CVV.
”fpl modifierat” 1941-07-19, IF Delta nr 139 inmonterad 1941-07-22
Formation 1941-08-04
Märkning 3-46 (1941-09)

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Förråd 1941-10-09
Överlämnat till F 11 1941-12-03
Förråd 1941-12-04 med motorer typ IF Delta nr 139, 130

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Verkstad 1942-07-31
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning beräknas klar 1943-05-01.

Nödlandning 1945-02-16 vid Visingsö. Märkning 11-16
Total gångtid: 196.10 tim
Motorer: IF Delta nr 153. Total gångtid: 129 tim. IF Delta nr 194. Total gångtid: 111 tim
Besättningen ff kadett Bengt G Lundin, fs fänrik Sten B Y Eckman, fsig furir Rune A Elghorn, fsk furir Torbjörn Bladh oskadad
Orsak till nödlandning: Kolvbrott i cylinder nr 5 på vänster motor nr 153.
Skador flygplan: Vänster vinges framkant avslagen. Diverse plåtar tillbucklade.
Skador motor: Motor nr 194 obetydligt slagskadad. Motor nr 153 totalhavererad. Vevhuset sönderslaget mitt för cylinder nr 11
Beräknad reparationskostnad fpl 75.000:- kr, motor nr 194 10.000:- kr. Summa 85.000:- kr

Ur protokoll:

Fänrik Eckman anförde i huvudsak följande:
att han var fs i fpl
att flygning var beordrad F 9 – F 11 med spaning bl a mot Linköping
att flyghöjden var 400 m över mark
att molnhöjden var 600 m 10/10
att fpl hunnit till 2 km väster Gränna
att han här beordrade ff stiga 200 m
att vid pådraget av gas en knall hördes i vänster motor
att fsig och fsk observerade en rökkvast från vänster motorgondol
att detta rapporterades till fs som brand i vänster motor
att fs gick tillbaka till sin plats i fpl nos och själv konstaterade kraftig rökutveckling i v motor
att fs beordrade ff att flyga mot Visingsö med hänsyn till den bergiga terrängen öster Vättern
att fpl flögs mot flygfältet Visingsö
att han i samråd med ff och med hänsyn till fältets små dimensioner beslöt att buklanda
att fpl inte kunde hålla höjden på en motor (1300 l bränsle)
att fpl buklandade omkring 100 m in på fältet och därefter hasade 330 m med 180 graders sväng på slutet.

Uppläst och vidkänt
Sten Eckman
Fänrik

Kadett Lundin anförde i huvudsak följande:
att han var ff i fpl
att fpl gick normalt till 2 km väster Gränna
att han där fick order att stiga
att han då drog på gas, ställde propelleromkopplaren på ”A” och drog ned varvet till 2300 pr min
att det small till i v motor, som började skaka, och att det luktade rök
att fs då ropade: ”Det brinner i vänstermotorn”
att han såg kraftig, svart rök utvecklas
att han instinktivt svängde vänster från den oländiga terrängen öster Vättern mot flygfältet Visingsö
att han flöjlade v propeller, ock kuperade motorn
att mek under tiden öppnat eldsläckaren för v motor
att han på en motor flög mot Visingsö
att det icke gick att hålla höjden (hastighet 210 km/t, sjunkhastighet omkr 2 m/sek)
att han fick order av fs att buklanda
att landningen skedde utan att ta ut landningsklaffarna omkr 100 m in på fältet.

Uppläst och vidkänt
Bengt Lundin
Kadett

Furir 817-10-43 Bladh anförde i huvudsak följande:
att han var fsk i fpl
att motorerna gingo normalt till 2 km väster Gränna
att han märkte, att ff ökade varvet
att han hörde en smäll från V motor
att han strax därefter såg rök slå ut från motorgondolen
att det samtidigt slog ut olja på vingens översida
att han då ropade: ”Det brinner i vänster motor”
att han såg oljetrycket sjunka och instinktivt tänkte att vevstaksbrott förelåg, varför han ropade till ff att kupera
att han drog på eldsläckaren vänster motor och stängde brandkran och bensinkran
att han tog ner handeldsläckaren ur sin hållare för att ha den i beredskap
att han band fast sig i fpl och väntade på landningen.

Uppläst och vidkänt
Torbjörn Bladh
Furir

Furir 8026-10-40 Elghorn anförde i huvudsak följande:
att han var fsig i fpl
att han i närheten av Gränna hörde en smäll i vänster motor och såg rök slå ut från motorn samt olja på vingen
att han sände på F 11 frekvens: ”Fpl 16 har brand i vänster motor”
att han kopplade av fallskärmen, då han förstod, att nödlandning skulle företagas, och band fast sig
att han avvaktade landningen
att han efter landningen på fs order sände: ”Landat Visingsö, besättningen oskadad.”

Uppläst och vidkänt
Rune A Elghorn
Furir

Teknisk besiktning av fpl typ 16 nr 3315 efter haveri den 16 februari 1945 på Visingsö flygfält.

Besiktning av fpl utfördes på Visingsö flygfält den 17 febr 1945. Landningen på fältet hade utförts med infällt landningsställ. Sättningen ägde rum c:a 75 m från fältkanten varvid vänster motors propellerväxelhus slogs av. Härefter fortsatte fpl c:a 200 meter rakt framåt, varefter fpl gjords ground-loop åt vänster och stannade med nosen mot landningsriktningen.
Följande preliminära skador konstaterades på fpl. Sedan vänster propellerväxelhus slogs av har propellern slagit in i vänster vinge och slagit av främre vingbalken strax utanför oljetanken. Vingen är oreparabel. Fpl i övrigt företedde endast smärre skador såsom tillbucklade plåtar (se bifogade fotografier bil A). Höger motor IF Delta nr 194 är endast obetydligt slagskadad. På vänster motor, IF Delta nr 153, konstaterades att vevhuset slagits sönder mitt för cylinder nr 11, se bil B, vilket bedömdes ha förorsakats av inre skador i motorn.
Efter transport till F 11 flygverkstad demonterades vänster motor nr 153, varvid följande framkom. Vid undersökningen, som utfördes den 9 mars 1945, var flygingenjör Sandelius från FF närvarande.
Motorhaveriet har förorsakats av kolvbrott i cylinder nr 5, varvid ett stycke av kolven sannolikt kommit i kläm mellan vevstång och vevhusvägg vid cylinder nr 11 och förorsakat genomslaget i vevhusväggen vid denna cylinder. Bitar av den brutna kolven återfanns på skilda ställen i vevhuset. Samtliga vevstakar voro hela. Genom sammanplockning av påträffade kolvdelar kunde dessa till väsentlig del rekonstrueras. Härvid visade det sig att kolvbrottet med största sannolikhet förorsakats av sprickbildning i undre kolvflänsen omedelbart invid kolvtappsvårtorna. Se bif skiss, bil C. På motorer IF Delta förkomma två olika kolvtyper, en äldre typ med katalognummer IF 86351 och en nyare typ med katalognummer IF 86361. Den Väsentliga skillnaden mellan dessa är att undre flänsens höjd ökats från 3 mm till 6 mm. Den äldre kolvtypen förekommer normalt i motorer av kortnostyp och den nyare kolvtypen i motorer av långnostyp. Ifrågavarande motor är av kortnostyp och kolven är av äldre typ med katalognummer IF 86351. Fli Sandelius medförde en kolv av samma utförande på vilken förekommo likartad sprickbildning. Denna kolv hade påträffats vid CVV i samband med SM. Motorhaveriet på motor IF Delta nr 115 den 15 dec 1944, torde även ha inträffat av samma orsak då kolvarna i denna motor voro av den äldre typen. Den brustna kolven var här så sönderslagen att någon rekonstruktion av denna icke var möjlig. Med anledning härav har FF bestämt (telefonorder den 10 mars 1945) att samtliga kolvar IF 86351 i motorer av kortnostyp skola utbytas innan flygning får företagas.

Nyköping den 7 april 1945.
Arne Almé
Flottiljingenjör

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Motorstörning beroende på materielfel med påtvungen nödlandning som följd.

Nyköping den 7/4 1945.
Wilhelm Lothigius
Förhörsledare
Sven Jonsberg
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Motorhaveriet på vänster motor beror på kolvbrott i cylinder nr 5, med största sannolikhet beroende på materialfel. Flygning på en motor på konstant höjd var icke möjlig, varför nödlandning måste företags på Visingsö flygfält. På grund av fältets ringa storlek bedömde ff, att landningen måste företags med infällt landningsställ, då i annat fall risk förelåg att fpl rullat över fältgränsen. Ff synes härvid ha bedömt riktigt., Ingen kan göras ansvarig för haveriet. Kronan vidkännes kostnaden.

Nyköping den 9/4 1945
F. Sandström
Tjf depåchef
/ Arne Almé

Anmälan om haveri
Till Kungl Flygförvaltningen,

Härmed får jag vördsamt anmäla, att ett fpl typ 16, nr 3315, nödlandat på Visingsö flygfält den 16 februari 1945, pga motorstörning på vänster motor nr 153. Orsaken till motorstörningen är med största sannolikhet kolvskärning i cylinder nr 10 x). Fpl kunde icke flygas på konstant höjd med en motor. Landningen företogs med infällt landningsställ, varvid fpl vinge slogs sönder. I övrigt är fpl relativt oskadat.
Haveriet har tidigare per telefon den 16 februari 1945 anmälts till FS/H.

Nyköping 19 februari 1945
Birger Schyberg
Depåchef
/Arne Almé

x) således av samma anledning som haveriet med fpl typ 16 nr 3311 den 15 dec 1944. Brand uppstod icke i fpl.

Kassationsförslag 1945-03-22.
Kasserat 1945-03-29. Total gångtid 196 tim 10 min, (efter LF 110 tim). Antal flygningar 327 st.
Motor typ IF Delta nr 153. Total gångtid 130 tim (efter SM 110 tim).
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst