3312 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3312 S 16A

Inläggav Leif Fredin » 25 aug 2014, 11:34

3312
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4890

Leveransdatum 1940-10-18. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 135, höger nr: 156
2 omgången, 1940-11-21 till 11-25 (Flygtid 6 tim 40 min) 4 flygningar. Radio inmonterad för leveransflygning.
Levererat till F 3 1940-11-25
Förråd 1940-11-25
Godkänt 1940-11-29
Formation 1940-12-15
Förråd 1940-12-19
Formation 1941-01-11
Förråd 1941-01-11
Formation 1941-03-10
Ingen flygning under juni, juli 1941, motor typ IF Delta nr 135 skurit, IF Delta nr 205 inmonterad 1941-08-06

Haveri 1941-08-29 vid F 6, Karlsborg. Märkning 3-19
Total gångtid: 48 tim.
Motorer IF Delta nr 205. Total gångtid: 20 tim IF Delta nr 156. Total gångtid: 51 tim
Besättningen ff furir Rune Sköld, fs löjtnant K E Granlund, fsk vpl David Friberg oskadad
Orsak till haveri: Vid landning på lös mark sjönk ena hjulet ned, varvid fpl havererade.
Skador flygplan: Vänster hjulställ deformerat jämte vissa beslag. Motorgondolen skadad. Smärre deformering av hjulställ samt d:o vingklaff
Skador motor: Vänster propeller deformerad.
Beräknad reparationskostnad fpl 13.000:- kr, motor 2.000:- kr. Summa 15.000:- kr

Ur protokoll:

Furir 5/F3 Sköld med anmälan om haveri.

Till Chefen för 2.div.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag vid landning den 29/8 1941 havererade med fpl 19 på grund av att vänster hjul sjönk ned i den lösa sanden.

Karlsborg den 29/8 1941.
Rune Sköld
Furir

Furir Sköld anförde i huvudsak följande:
Att han kom hem efter uppdrag och verkställde landning
att han, då flygplanet tagit mark, märkte, att vänster hjulställ vek sig
att han couperade båda motorerna
att fpl sedan fortsatte enl bifogad skiss
att han inte anser landningen på något sätt onormal
att han personligen kontrollerade att landningsstället var ute före landningen
att han anser, att hjulstället vikit sig bakåt på grund av, att fältet varit för mjukt och hjulet sjunkit ner
att han inte hade något övrigt att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
Runde Sköld
Furir

Löjtnant Granlund anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade vad Furir Sköld anfört och inte hade något att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
K.E. Granlund
Löjtnant


Vpl 552 19/1940 Friberg anförde i huvudsak följande:
att han personligen kontrollerat att hjulstället var låst
att han vitsordar vad furir Sköld anfört, samt att han icke har något ytterligare att tillägga.

Uppläst och vidkänt:
David Friberg
Vpl 552 19/1940

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att fpl landat å för mjuk mark (uppblött genom ihållande regn) varigenom vänster hjulställ skurit ned och
sedan knäckts.

Malmen den 6/9 1941 B. Flach
Förhörsledare
Arne Persson
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Då föraren icke kan göras ansvarig för haveriet vidkännes krona kostnaderna för fpl:s reparation.

Malmen den 23/9 1941
G. von Porat
Depåchef
/J.L.W. Aschan

F 6 förråd 1941-08-29
1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Till F 3 verkstad för vingförstärkning och modifiering
Överlämnat till F 11 1943-09-09

Kassationsförslag 1945-05-05, Total gångtid 217 tim (efter LF 152 tim). Antal flygningar 268 st.. Motorer typ IF Delta nr 105, total gångtid 209 tim (efter SM 152 tim) och nr 136, total gångtid 278 tim (efter SM 51 tim). Anmärkning: Fpl är i sådant skick, att de icke kunna sättas i tjänst utan dessförinnan LF och MB utförts. Reservdelar eller delar för instruktionsändamål erfordras icke för F 11 del. Jag anhåller om FF beslut hur skall förfaras med fpl, motorer och propellrar samt i fpl inmonterad utrustning
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 105 och 136. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst